Zoals we weten kunnen atomen een molecuul vormen, maar kunnen verschillende moleculen een nieuw molecuul vormen?Zo ja, hoe gebeurt dit dan?

cees, 23 jaar
12 juli 2010

Beste,

Atomen vormen moleculen door het uitwisselen van elektronen (volledig ter vorming van ionbindingen of onvolledig- dit is gemeenschappelijk stellen van elektronen- ter vorming van covalente bindingen. Zo worden moleculen gevormd. Je kan dit ook schrijven als een chemische (redox) reactie uitgaande van atomen ter vorming van moleculen.

Uit moleculen kunnen nieuwe moleculen ontstaan door een chemische reactie: een zuur - base reactie waarbij protonen uitgewisseld worden of een redoxreactie waarbij opnieuw elektronen verhuizen maar nu van molecule naar molecule, ter vorming van nieuwe combinaties van atomen: andere moleculen. Neerslagreactie en complexvorming zijn ook reacties waarbij andere moleculen gevormd worden. Drijvende kracht voor deze reacties is de 'affiniteit', vervat in evenwichtsconstanten van reacties, of beter nog: de vrije energieverandering van of door de reactie.

Met vriendelijke groeten,