Is een muggenspray schadelijk voor de gezondheid?

Pascale, 52 jaar
9 juli 2010

Mijn man is zeer gevoelig voor beten van insecten allerhande. Het is vrij lastig want hij reageert daar zeer heftig op, enorme uitslag die soms nog eens gaat etteren en veel jeukt. Dus loopt hij zeer regelmatig met spuitbussen rond om insecten te doden. Dat doet hij in de slaapkamer en in de woonkamer, zonder rekening te houden met onze aanwezigheid. Hij vindt het blijkbaar geen gevaar betekenen voor de gezondheid en voelt zich daarbij gesterkt door de biologische samenstelling van sommige van die producten. Is het wel zo onschuldig? Maar als je na het spuiten de ramen openzet, komen de diertjes toch zo weer binnen. En wat te denken van toestelletjes die je in een stopcontact steekt?

Dag Pascale,

Het actieve ingrediënt van muggenspray is DEET,of, de chemische naam:  N,N-diethyl toluamide. Dit is voor zover ik weet het enige product dat werkelijk efficiënt is.

Wat de schadelijkheid betreft kan je best ernaar vragen bij je huisarts of apotheker, zij zijn het best geplaatst om je te adviseren. Gebruik het in het begin voorzichtig en in kleine hoeveelheden, en let op eventuele bijwerkingen