Deze insecten zitten met zeer velen voor 't eerst in mijn hortensia's. Welk insect is dit?

Swaane, 33 jaar
21 juni 2010

Deze witte beestjes met een zwarte kop(?) of staart(?) zitten voor 't eerst op mijn horetensias die er hun bladeren door verliezen. Ik zie ze niet bewegen. Soms zitten er kleine zwarte insectjes naast maar weet niet of die er iets mee te maken hebben.

Beste Swaane

De witte beestjes op de bladeren zijn pulvinale dopluizen, meer bepaald gaat het om de hydrangeadopluis Pulvinaria hydrangeae. Deze dopluis is voorzien van typische wasachtige spinseldraden waarin de eitjes worden gelegd. Dit zijn de zogenaamde "eizakken". Doorgaans ontluiken de eitjes einde juni; de jonge larven die uit de eitjes komen verlaten de eizak en kruipen rond (crawlers) op zoek naar een geschikte plaats om zich te voeden. Deze larven zijn nog zeer week, en bewegen zich voort met pootjes. Het is op het moment dat ze rondkruipen dat de kans op een efficiënte bestrijding het grootst is. Eens de larven zijn gevestigd (geen pootjes meer) zuigen zij sap op de onderzijde van de bladeren; de overwintering gebeurt als larve, er is slechts 1 cyclus per jaar.De eizakken die nu zichtbaar zijn zitten vol met eitjes, op dit ogenblik misschien ook al larven, die stilletjes aan zullen beginnen rondkruipen. Elke dopluis kan 200 tot 300 eitjes afzetten. Na verloop van tijd zetten de larven zich vast met een soort zuigsnavel waarmee de plantencellen worden aangeprikt. Naast de directe schade die zo ontstaat scheiden zij ook nog suikerhoudende stoffen af die de bladeren plakkerig maken (honingdauw); hierin kunnen na verloop van tijd roetdauwschimmels gaan groeien die de bladeren zwart doen verkleuren. Naar chemische bestrijding toe wordt begin juli best 2 maal behandeld met een tussenperiode van 8 tot 10 dagen. Er zijn verschillende producten in de handel die hiervoor kunnen aangewend worden, o.a. pyrethroiden (Decis, Karate, Ninja, Splendid), chloornicotinylverbindingen (Calypso, Confido, Thiacloprid).

Met vriendelijke groeten