Wat is de kans dat de nieuwe CERN deeltjesversneller een zwart gat kan ontwikkelen dat de aarde zal vernietigen?

Wouter, 22 jaar
10 mei 2008

Website van de CERN deeltjesversneller:

Een exacte berekening van die kans kunnen we niet geven.  Indien we dat konden, dan was het niet nodig geweest het instrument te bouwen.  Inderdaad, de angst omtrent die zwarte gaten heeft te maken met het onbekende van de fysica bij die hoge energieen.  En het is natuurlijk juist om dat onbekende terug te dringen dat het instrument gebouwd is.  Dus: een bewijs dat er niets kan gebeuren, is niet exact in de wiskundige zin van de term.

Ik zou me nochtans toch geen zorgen maken, voornamelijk om twee redenen:
- als het experiment een zwart gat produceert, dan zal het een heel kleintje zijn.  En het idee dat die dan aangroeien tot gigantische dimensies, is uit de lucht gegrepen.  Als de Zon zou samentrekken tot een zwart gat, dan zou ze ons niet meer aantrekken dan vandaag.  Een klein zwart gaatje is niet gevaarlijker dan dezelfde massa over een groter gebied uitgespreid.
- de energieen van de LHC zijn al bij al nog klein bier bij wat zich op sommige plaatsen in de kosmos afspeelt.  Als er een fysica bestond bij die energieen waarbij zwarte gaten de extreme effecten zouden veroorzaken waar men soms op alludeert, dan hadden we dat al lang via kosmische fenomenen kunnen weten.