Kan de mens evolueren tot een individu dat vervuilde lucht nodig zal hebben?

Carl, 20 jaar
10 mei 2008

De evolutietheorie vertelt ons de ontwikkeling van zee- naar landdieren. Maar als een verandering als deze mogelijk is in de evolutie kan de mens dan in de verre toekomst niet zo evolueren dat hij zich uiteindelijk zo gaat aanpassen aan de vervuilde lucht waarin hij leeft dat hij deze vuile lucht uiteindelijk nodig zal hebben?

Beste Carl,

Bij de overgang van zee naar landleven bleven de dieren nog altijd dezelfde molecule uit de omgeving halen, meer bepaald zuurstof en hebben ze zich aangepast om dit uit een ander medium te halen (water vs lucht). Bij vervuilde lucht blijven we ook nog steeds enkel die zuurstof nodig hebben uit de lucht en longen zijn nog altijd prima om daar zuurstof uit te halen.

Hogere organismen kunnen zich dan wel aanpassen aan vervuilde lucht door te zorgen dat ze hier nog optimaal zuurstof (en CO2 voor planten) uit kunnen halen en de problemen die de vervuilende stoffen met zich meebrengen te omzijlen. De mens zou hypothetisch gezien dus een een dichtere neusbeharing  en een dikkere slijmlaag kunnen onwikkelen zodat hij al minder last zou krijgen van fijn stof dat de longen bereikt. Dat de mens deze vervuiling uiteidelijk zal nodig hebben is vrij onwaarschijnlijk vermits hij de vervuilende stoffen niet nodig heeft om van te leven.

Bepaalde planten zijn aangepast aan bodems met een hoog gehalte aan zware metalen. Bij de meeste soorten zou dit problemen geven met de stofwisseling maar deze planten verplaatsen bijvoorbeeld de zware metalen naar de vacuole (aparte kamer) in hun cellen zodat deze niet kunnen interfereren met levensnoodzakelijke processen, de plant kan dan rustig haar gang gaan zonder last te krijgen van deze stoffen maar ze heeft ze niet nodig om te kunnen groeien.

Hoewel het dus onwaarschijnlijk is dat de mens overschakelt op een andere ademhaling omdat het een zeer complex meercellig organisme is, is dit wel in het verre verleden gebeurd toen eencellige organismen (bacteriën) overschakelden op de respiratie van zuurstof, een stof die op dat moment giftig was voor het grootste deel van het toenmalige leven. Bepaalde groepen microorganismen gebruiken nog steeds andere types van ademhaling die niet gebaseerd zijn op zuuurstof maar bijvoorbeeld zwavel of andere stoffen en zijn dus aangepast aan het leven in een zuurstofloze omgeving die dan weer giftig is voor de meer 'moderne' organismen.