Is het mogelijk om het licht van een HeNe laser elektrisch af te buigen zoals men dit doet bij een elektronenstraal?

Dirk, 49 jaar
9 mei 2008

Ik zou het licht van een laser elektrisch willen moduleren en afbuigen.
Het moduleren zou ik eventueel via de voeding kunnen doen maar het afbuigen is een ander paar mouwen. Er bestaat een mechanische oplossing door middel van spiegeltjes maar dit is te traag om bijvoorbeeld een stabiel beeld te schrijven.
Hoogstwaarschijnlijk zal de benodigde energie en of magneten hiervoor misschien te groot zijn?

Dag Dirk,

Hierbij zie je een ding wel over het hoofd, en het is redelijk belangrijk. Een elektronenstraal bestaat uit deeltjes met een elektrische lading (elektronen). Dat is hun paspoort om te interageren met een elektrisch of magnetisch veld, en je kan je elektronenstraal inderdaad afbuigen. Maar een lichtstraal bestaat uit fotonen, en hoewel licht kan beschreven worden als "elektromagnetische straling" interageren fotonen in het geheel niet niet met electrische of magnetische velden. Het enige waar je een lichtstraal mee kan afbuigen is een gravitatieveld, maar dat is voor het thuis afbuigen van een laserstraaltje van geen enkel praktisch belang.
Conclusie : je bent wel degelijk veroordeeld tot het gebruiken van spiegeltjes om je laserstraal af te buigen vrees ik.

dr. Christophe Vande Velde