Priemgetallen zijn uniek in hun soort. Stel dat je iets ontdekt hebt met betrekking tot het patroon van de priemgetallen dat nog door niemand is opgemerkt, waar dien je dan je bevindingen in?

Redouan, 24 jaar
22 maart 2010

Priemgetallen zijn uniek. Wij gebruiken grote computers om moeilijke kwesties in de wiskunde op te lossen. Maar werkt de natuur ook zo?
Met het citaat van Galileo Galilei (zie hieronder) ben ik op pad gegaan. Ik heb lang lopen spelen met de priemgetallen en heb iets vreemds ontdekt. Dit is echter nooit ontdekt. Nu is de vraag, hoe moet ik nu verder?

Om beetje concreet te zijn, het gaat hier om de nieuwe soort categorie priemgetallen. Je kunt ze vergelijken met Chen priem getallen. Ik denk dat de ontdekking slechts nog maar het begin is. Helaas heb ik geen wiskunde achtergrond om de diepere betekenis van de nieuwe categorie te begrijpen.

Ik hoop dat ik gauw een antwoord kan krijgen.

Citaat van Galileo Galilei;
(The universe cannot be read until we have learnt the language and become familiar with the characters in which it is written. It is written in mathematical language, and the letters are triangles, circles and other geometrical figures, without which means it is humanly impossible to comprehend a single word)

Nieuwe vondsten in de wetenschap worden bekendgemaakt door publicatie in wetenschappelijke tijdschriften. Het is voor een leek niet vanzelfsprekend om dit te verwezenlijken, de manier waarop wetenschappelijke artikelen worden geschreven, volgt een bepaalde structuur en gebruikt een hoop jargon.

De beste manier om hier mee om te gaan is te rade te gaan bij een wiskundige. Als je hem geboeid krijgt, kan hij nagaan of je vinding inderdaad correct en nieuw is, en samen met je werken aan de publicatie van je vinding als die inderdaad nieuw is. Wetenschappers hebben de ethische verplichting om het werk niet van je in te pikken en je credits (als mede-auteur van het artikel) voor de vinding te geven.

Uiteraard kent niet iedereen een professionele wiskundige in zijn kennissenkring, maar je kan bijvoorbeeld wel eens rondkijken op de web site van het wiskunde departement bij je plaatselijke universiteit om iemand te vinden die bekend is met priemgetallen, hem of haar een mailtje te sturen en zo contact proberen te leggen om je vinding voor kritieken, opmerkingen en eventuele publicatie voor te leggen. Als je echt een nieuwe vondst hebt gedaan, zal het ook niet moeilijk moeten zijn om de wiskundige te overtuigen van de impact van je vondst, maar dan zal je wel open kaart moeten spelen en de wiskundige in vertrouwen moeten nemen om hierin verder te gaan.

Veel succes!