Hoeveel waterplanten- en waterdiersoorten zijn er op dit moment wereldwijd bekend?

Kim, 20 jaar
28 januari 2010

Ik kreeg vandaag een brief binnen van een jongetje van ongeveer zeven jaar oud. Hij vroeg mij hoeveel zeeplanten en zeedieren er bestaan op de hele wereld. Natuurlijk zijn nog lang niet alle soorten bekend maar omdat ik nergens betrouwbare informatie kon vinden hierover, probeer ik het maar op deze manier! Want nu ben ik er zelf ook erg nieuwsgierig naar geworden. Naar mijn weten is het haast onmogelijk om dit antwoord te vinden maar je kunt het altijd proberen. Het gaat hier dus om het aantal van alle waterplanten- en waterdiersoorten die in de zee├źn, oceanen en meren leven (die natuurlijk op dit moment bekend zijn). En ik snap dat er altijd discussies blijven ontstaan over de indeling van soorten etc of ondersoorten, een schatting is daarom ook al super.

Beste Kim,

In de zomer van 2008 startte een groot, wereldwijd inventarisatieproject dat ‘Census of Marine Life’ heet en dat poogt om een zo volledig mogelijk overzicht te maken van het leven in zee. Hiervoor controleren wetenschappers de beschrijving van alle ooit gemelde soorten en gaan ze na of er geen fouten of dubbels in de naamgeving zitten. Niet minder dan 230.000 soorten staan op hun lijstje. Men houdt er echter rekening mee dat er voortdurend nieuwe soorten worden bij gevonden, gemiddeld zo’n 1400 per jaar. Vele groepen zijn echter nog niet goed bestudeerd en men schat dat misschien maar een kwart van de levende wezens uit zee reeds bekend zijn. Dat zou betekenen dat het uiteindelijke aantal soorten boven het miljoen kan uitstijgen. Sommigen spreken zelfs van 1,6 miljoen soorten! Terwijl redelijk wat geweten is over de grotere dieren (zeezoogdieren, vissen), zijn vooral microscopisch kleine soorten (zoals bacteriën of plankton) nog slecht gekend. Een overzicht van de reeds gecontroleerde soorten wordt gebundeld in een databank: WoRMS, de ‘World Register of Marine Species’ (http://www.marinespecies.org/).

Dit geeft dus een schatting van het aantal soorten in zee maar zegt nog niets over het aantal in rivieren en meren. Helaas heb ik daarover geen informatie kunnen vinden. De verwachting is echter dat de cijfers gigantisch groot zullen zijn. Het gaat hier immers vaak over geïsoleerde systemen waarbinnen ‘eigen’ soorten zich konden ontwikkelen. Maar misschien zijn de cijfers uit zee al voldoende om uw zevenjarige vriend aan het duizelen te brengen?

Vriendelijke groeten,