Hoe onstaat elektriciteit ??

Maité, 12 jaar
16 januari 2010

Tijdens T.O. zijn we aan het werken rond elektriciteit, mijn leerkracht T.O. heeft ons alles uitgelegd ( atomen,volt,vrije elektronen ....) maar ik snap er niets van.. Kunt u dit vereenvoudigd uitleggen ??
Alvast bedankt!!

Een heleboterham om op een paar lijnen uit te leggen.

Je weet datatomen bestaan uit een positieve kern, waarrond negatieve elektronen cirkelen.Die elektronen zijn heel klein en heel licht, maar normaal zijn ze door deelektrische aantrekkingskracht voldoende sterk gebonden aan de kern om rond dekern te blijven cirkelen. Het is zoals een satelliet rond een planeet draait.

Bij metalenis het elektron dat zich het verst van de kern bevindt, heel zwak gebonden. Eris niet veel voor nodig om het los te rukken van de kern. Je kan een metaal dusbeschouwen als een stapeling (rooster) van atomen, waarbij het buitensteelektron vrij gemakkelijk kan ‘rondwandelen’ tussen de roosteratomen. Nu is erop zich geen enkel reden waarom het elektron zich van zijn moederatoom zou verwijderen,tenzij je er een kracht op uitoefent. Dit kan bijvoorbeeld via een batterij. Debatterij zal een elektrische kracht uitoefenen op alle elektronen, zodat de ‘vrije’elektronen loskomen van de kern en in eenzelfde richting beginnen te stromen. Onderwegbotsen zij wel regelmatig met de roosteratomen, maar net zoals een balletje ineen flipperkast, gaan zij een gemiddelde beweging in een richting maken.

Prof Walter Lauriks