Wetenschappers onderzoeken de wetten van het universum. Klopt het dat jullie dit doen vanuit het oogpunt dat God niet bestaat? Kunnen de twee niet samen bestaan?

Geogre, 27 jaar
8 mei 2008

Wetenschap en geloof.

Ik stel me de vraag of wetenschap ook plaats maakt voor God. Ik weet dat wetenschappers slechts geloven in wat kan bewezen worden. En eens dat iets kan bewezen worden is het ineens Gods werk niet meer. Echter lijkt het me juist de meest interessante visie om deze hand in hand te laten gaan.

Bvb de relativiteitstheorie beschrijft dat er een ongelooflijke energie vrijkomt uit het splitsen van wat onsplitsbaar leek.
In spiritualiteit wordt beweerd dat alles één is en samengehouden wordt door energie (lees aantrekkingskracht, liefde of God). De energie die dit samenhoudt is immens. Deze 2 stellingen kunnen toch samen gaan?

Beste George,

Twee visies op je antwoord:

Een wetenschapper deed eens volgende interessante uitspraak:
"I don't want to know whether God created the world, I only want to know how he created the world."

In geloof worden heel wat metaforen gebruikt om allerhande zaken die zich binnenin in de mens afspelen onder woorden te brengen. Er is inderdaad niets op tegen om wetenschappelijke metaforen te gebruiken. Het kan echter nadelig zijn om bepaalde gedachtegangen, of bepaalde gevoelens als 'waar', 'betrouwbaar' of 'goed' te beschouwen enkel en alleen omdat wetenschappelijke metaforen gebruikt worden. Mensen die niet weten dat het om metaforen gaat kunnen op die manier heel gemakkelijk gemanipuleerd worden.