Is het waar dat de auto-industrie perfect veel zuiniger auto's kan bouwen, maar dat ze dit uit winstbejag niet doet?

Jo, 30 jaar
15 september 2009


Onlangs had ik een discussie met mijn kameraad. Hij beweerde dat de auto-industrie al lang de technologie heeft om superzuinige wagens te maken (die bijv 1 liter per 100 km zouden verbruiken zonder noemanswaardig kwaliteitsverlies), maar dat alle constructeurs een soort pact hebben om dit niet te doen uit financieel oogpunt. Ze zouden namelijk verkiezen telkens met kleine stapjes vooruit te gaan (omdat ze zo nog heel lang met kleine technologische verbeteringen kunnen uitpakken) ipv in één keer alle vooruitgang "op te gebruiken".

Ik heb moeite om dit te geloven: mijn voornaamste tegenargument was dat zo'n afspraak nooit kan standhouden, want er zijn zoveel concurrenten op de markt, en als die technologie echt bestaat, dan moet er al lang een constructeur zijn die toch ineens met die grote vernieuwing op de markt komt, want dankzij de reclame die je daarmee haalt, katapulteer je je merk voor het komende decennium meteen naar het absolute marktleiderschap. Dat geen enkele constructeur deze kans tot nu toe heeft gegrepen, lijkt me dan ook hoogstmerkwaardig.

Bovendien lijkt het me sterk dat als zelfs mijn kameraad (die helemaal niet in de auto-industrie werkt) op de hoogte is van het bestaan van deze technologie, er nog heel veel andere mensen ook op de hoogte moeten zijn, hetgeen geheimgehouding bijna onmogelijk maakt. En aangezien de media zich geen mooiere gelegenheid voor een wereldwijd schandaalverhaal zouden kunnen inbeelden, lijkt het me toch heel vreemd dat dit nog altijd niet wereldkundig is gemaakt. Om nog maar te zwijgen over de politiek.

Daarom deze 2 vragen:
- is het inderdaad mogelijk dat men momenteel perfect auto's kan bouwen die waanzinnig veel zuiniger zijn (zonder aan performantie te verliezen) dan de huidige?
- zo ja, hoe komt het dan dat dit blijkbaar nog nooit aan de kaak is gesteld in de media en de internationale politiek?

Ik kijk alvast reikhalzend uit naar jullie antwoord

Antwoord

*ja* het is perfect mogelijk om auto's te bouwen met waanzinnig veel lager verbruik.  Je hoeft niet ver te kijken, er zijn wereldwijd talrijke races met ultra-zuinige wagens en nulverbruikwagens op zonne-energie.  Maar inderdaad, dat zijn geen "echte" auto's, je zou er niet mee in het verkeer kunnen. 

*ja* Het is waarschijnlijk mogelijk met de huidige technologie om "echte" wagens te bouwen die minder dan 1 liter per 100 km verbruiken, en die niet in het verkeer zouden misstaan.

*nee* het is pure onzin dat de autoindustrie deze vooruitgang zou boycotten uit winstbejag.  Overigens zijn  het niet de autoconstructeurs die genieten van de hoge brandstofprijzen.

*maar* de reden dat zulke zuinige auto's niet op de markt komen heeft verschillende redenen, waarvan de voornaamste de veiligheidregelementering is.  Een 1l/100km wagen zal licht zijn (hooguit 100 a 200 kg) , redelijk laag en aerodynamisch gebouwd, dunne banden hebben. 

Deze eigenschappen zijn in contradictie met belangrijke veiligheidseisen: een veilige auto moet stevig zijn, heeft kreukelzones, brede (winter-)banden, heeft passieve en actieve veiligheidsvoorzieningen zoals onvervormbare zetels, een veilgheidskooi bestand tegen overkop gaan, airbags, e.d.  Een milieuvriendelijke en lang meegaande motor is gesofistikeerder en zwaarder dan een vuile motor, heeft een katalysator, roetfilter e.d.  En last but not leasts, de consument zelf wil allerlei noodzakelijk en niet-noodzakelijke accessoires die het gewicht van de wagen omhoog drijven, en die de aerodynamische vorm van de auto om zeep helpen: airco, buitenspiegels, electrische ruiten, versieringen, daklijsten, brede wielkasten, platte voor- en achterkanten, geluidsinstallaties, 3de of 5de deuren ....

Reacties op dit antwoord

Er zijn nog geen reacties op deze vraag.

Enkel de vraagsteller en de wetenschapper kunnen reageren op een antwoord.

Zoek andere vragen

© 2008-2018
Ik heb een vraag wordt gecoördineerd door het
Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen