Hoe kan ik mijn gewicht behouden nadat ik vermagerd ben door gewoon minder te eten?

Patrick, 47 jaar
7 mei 2008

Nadat ik eerst geprobeerd had , om te vermageren met door een soort thee te drinken (wat wel lukte, want ik was 20kg lichter :-) ), ben ik later toch weer bijgekomen(15 kg).
Nu probeer ik gewoon minder te eten, wat ook wel gaat, maar langzamer.
Mijn vraag is nu, wat moet je eigenlijk doen , om op je gewicht te blijven, nadat je vermagerd bent?
Het is heel demotiverend dat je steeds maar weer bijkomt, na al de moeite die je doet om gewicht te verliezen.
Ik las in de krant, dat je vetcellen bepaald zijn bij je geboorte.
Ben ik gedoemt om heel mijn leven op mij voeding te passen?
Bij voorbaat dank.

P.S. Ik weeg nu 81 kg en ben 1.72m groot.

Antwoord

Beste Patrick,

Met je 81 kg voor 1.72 m, hoor je thuis in de categorie 'overgewicht'.

Crash-diëten, pillen, thee en dergelijke zijn natuurlijk fantastisch als je enkel op korte tijd wil vermageren.  Maar op lange termijn zijn ze allemaal gedoemd om te mislukken. Bovendien zijn ze zeker niet ongevaarlijk.

Ons lichaam heeft een bepaalde hoeveelheid calorieën (energie) nodig om te kunnen functioneren.  De energiebalans is eigenlijk heel simpel.  Als je meer eet dan je verbruikt, kom je bij. Eet je minder dan wat je verbruikt, val je af.  Het is dus zoeken naar het juiste evenwicht.

Vermits er bij u sprake is van overgewicht, betekent dat dat je inname hoger ligt (of lag) dan je verbruik.  Uit je vraag begrijp ik dat je eigenlijk op goede weg bent: gewoon wat minder eten van alles en dan val je langzaam af.  De sleutel van een goed vermageringsdieet is een gezonde en gevarieerde voeding waarin alles mag en kan, maar je moet wel bepaalde principes respecteren.  Ik vermoed dat je al wel gehoord hebt van de actieve voedingsdriehoek (www.vig.be). Deze driehoek geeft aan hoe je moet eten, zowel in je dieetfase als daarna.  D.w.z. elke dag iets uit elk vak, meer uit een groter vak dan uit een kleiner en ook binnen een vak nog variëren, bv. niet elke dag 2 appels eten.  Hoe gevarieerder je voeding, hoe langer je het gaat volhouden.

Tijdens de fase van vermagering geldt dat je 1 kg zal afvallen als je 7000 kcal minder eet dan je nodig hebt.  Heb je bv. elke dat 2300 kcal nodig en je eet er dagelijks maar 1800, dan heb je dagelijks een tekort van 500 kcal.  Op 2 weken zal je dan op een gezonde manier 1 kg vermageren.  Je kan dit proces wat versnellen door wat meer lichaamsbeweging, door te gaan sporten bv.

Als je op gewicht bent, blijven de regels hetzelfde maar je mag van alles wat meer eten.  Dus niet terug vervallen in je oude leefgewoonten, want dan is je inspanning voor niets geweest.  Dus gevarieerd eten en voldoende bewegen.  Je ziet in de driehoek dat je je eigenlijk niets moet ontzeggen, alle voedingsmiddelen zitten erin.

Het is logisch dat je na een crash-dieet vlug terug bijkomt: enerzijds verlies je dan heel veel water, anderzijds ga je ook je vetvrije massa zoals je spieren afbreken waardoor je kachel efficiënter gaat branden.  Je basaal metabolisme daalt hierdoor en als je dan je dieet opgeeft en terug overstapt naar je vroegere gewoonten, ga je uiteraard nog meerbijkomen dan dat je afgevallen bent.

Fysieke activiteit en sporten gaat je niet helpen om veel meer af te vallen; het helpt je wel om je gewicht te behouden na een fase van gewichtsverlies.  Tijdens de fase van gewichtsverlies zorgt sporten ervoor dat je vooral vet verliest en minder spiermassa.

Er zijn inderdaad aanwijzingen dat het aantal vetcellen bepaald wordt tijdens bepaalde fasen in het leven zoals de eerste levensjaren en de puberteit.  Maar vetcellen kunnen toenemen in grootte waardoor je dikker wordt en zullen klein blijven als je een goed gewicht hebt.

Als je het negatief wil stellen, ben je inderdaad heel je leven gedoemd om op je voeding te passen.  Maar dat geldt voor iedereen, zonder uitzondering!!!  Vandaar ook de driehoek die vertrekt van variatie en evenwicht en waarbij alles kan en mag.  Respecteer deze regels en je zal zien dat je automatisch op gewicht blijft.  Eén dag zondigen, betekent niet dat alles verloren is.  De volgende dag schakel je terug gewoon over naar een gezonde voeding.  Een positieve ingesteldheid zal je zeker helpen.

Maak ook een realistische doelstelling.  Een gezond gewicht komt overeen met een body mass index ttussen 20 en 25 kg/m2  (BMI = gewicht/lengte2).  Voor een man van uw leeftijd en lengte, heb je een goed gewicht bij een BMI van 25, dus bij een gewicht van 74 kg.

Je bent op de goede weg.  Denk positief en je komt er wel.  En 'eten' en 'bewegen' zijn ook sociale gebeurtenissen.  Geniet ervan, samen met je omgeving (gezin, vrienden, kennissen): voor iedereen gelden dezelfde regels!

Reacties op dit antwoord

Er zijn nog geen reacties op deze vraag.

Enkel de vraagsteller en de wetenschapper kunnen reageren op een antwoord.

Zoek andere vragen

© 2008-2019
Ik heb een vraag wordt gecoördineerd door het
Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen