Van waar komen de lichtflitsen die astronauten waarnemen in de ruimte?

Dirk , 33 jaar
25 mei 2009

In verschillende ruimtemissies van apollo tot nu worden astronauten geconfronteerd met "onbekende" lichtflitsen. Hoe onstaan ze en kunnen ze kwaad, waarom wordt dit fenomeen alleen maar vastgesteld in de ruimte ?

In de ruimte wordt men blootgesteld aan verschillende soorten straling die het aardoppervlak niet bereiken, omwille van de beschermende laag om ons heen die de atmosfeer is.  Daar is aan de ene kant elektromagnetische straling zoals gamma-, X- en UV-straling; aan de andere kant zijn er snelbewegende deeltjes, meestal elektronen en protonen maar ook zwaardere atoomkernen, die rondvliegen.  De oorsprong van die deeltjesflux is veelvoudig, van de zonnenwind tot de kernen van verafgelegen sterrenstelsels.

Het zijn die snelbewegende deeltjes die verantwoordelijk zijn voor het effect dat u vermeldt.  Als zo een deeltje ons oog binnenvalt, wordt het vertraagd, en de energie die vrijkomt geeft aanleiding tot licht.  Hetzelfde fenomeen zien we trouwens ook in onze atmosfeer: snelle inkomende deeltjes botsen met luchtmoleculen, en vallen uiteen in een stroom van secundaire deeltjes die op hun beurt vertraagd worden, waarbij ook hier de energie wordt omgezet in licht.  Men noemt die straling Cerenkov-straling.  Door die lichtflitsen te detecteren kan men de richting en energie van kosmische straling reconstrueren.

Die snelle deeltjes in de ruimte zijn trouwens niet alleen vervelend voor astronauten.  Ze hinderen ook metingen van de sterrenhemel vanuit de ruimte.  Opnames met de Hubble en andere ruimtetelescopen moeten telkens gezuiverd worden van 'cosmic glitches'.  Vooral binnen de stralingsgordels van de Aarde (en daar zitten astronauten wel eens middenin) is het ellende geblazen.  (Die stralingsgordels zijn zones waarin het magneetveld van de Aarde geladen deeltjes samenbrengt.)

U hebt misschien vernomen dat op 14 mei twee Europese sterrenkundige satellieten zijn gelanceerd.  Alles gaat daar nu vrij goed aan boord.  Het voornaamste vervelende probleem waarmee we totnogtoe met de instrumenten geconfronteerd worden, is een grotere hoeveelheid kosmische hits dan verwacht.  Laat ons hopen dat het geweld ophoudt eens we met de satellieten ver van de stralingsgordels van de Aarde verwijderd zijn...