Ik zou graag paleontoloog worden, maar ik ben bang dat ik geologie qua richting niet aankan. Daarom zou ik biologie gaan doen aan de UA: is het dan nog mogelijk om paleontoloog te worden?

Eveline, 17 jaar
23 mei 2009

Ik ben enorm in de paleontologie geïnteresseerd: vooral in de aspecten rond de paleo-ecologie, paleobiologie en het opgraven en bestuderen van fossielen.

Beste Eveline en andere geïnteresseerden in de paleontologie,

Paleontoloog kun je worden via een studie geologie of biologie. Binnen de bachelor opleidingen geologie in Vlaanderen (enkel in Gent en Leuven) krijg je o.a. inzicht in de relatie tussen aardse en biologische processen, zoals bijvoorbeeld de invloed van platentektoniek en klimaatsveranderingen op voorkomens van koraalriffen en de verspreiding van microfossielen en zoogdieren doorheen de tijd (zie link Interactie aarde-leven). Vooral het denken in de vier dimensies in ruimte en tijd wordt sterk getraind in de opleidingen geologie. Indien een studie biologie toch beter zou passen, dan is de KULeuven een goede keuze om ook paleontologische kennis te verkrijgen. Binnen de bachelor biologie kunnen o.a. de geologische vakken Algemene paleontologie en Paleobiologie gekozen worden. Dit zijn vakken waarbij biologie- en geologiestudenten samen lessen, practica en excursies volgen en waarbij fossielen op diverse manieren bestudeerd en geanalyseerd worden.

Via het Leuvense minoren systeem is het bovendien mogelijk om na het succesvol afronden van de bachelor biologie met een minor geologie alsnog in te stappen in de master geologie. In deze master wordt ook een aantal vakken met paleontologische inhoud aangeboden, zoals Micropaleontologie en paleomilieureconstructie (in samenwerking met UGent), Evolutie van de geobiosfeer (met VUB) en Stratigrafie. Meer info over de opleidingen geologie en biologie is te vinden via de webstek van de Faculteit Wetenschappen (link).

• 26/05/2009 - Eveline (vraagsteller)

Ik zou graag nog willen weten of het mogelijk is om na een studie biologie aan de UA paleontoloog/paleobioloog/paleoecoloog te worden.

Prof. Robert Speijer

Geologie - Paleontologie - Paleoklimatologie. Geologie studeer je in Leuven!