Legt kwantummechanica uit dat het leven geen zin/doel heeft? Verwijst u naar de relativiteitstheorie van Einstein waarbij Energie = M.C2, wat inhoudt dat er geen ziel zou zijn omdat de massa 0 is?

Chris, 21 jaar
20 mei 2009

Betekent de relativiteitstheorie van Einstein waarbij E = M.C2 dat er geen ziel zou zijn? Wanneer het lichaam de massa zou zijn, zou de massa na de dood gelijk zijn en energie dus ook. De geest/ziel zou dan massa 0 hebben en ergo, 'niet bestaan'.

Proberen de zin van het leven uit te leggen aan de hand van quantummechanica is net als proberen uit te leggen waarom een appel van een boom valt met behulp van de tandenfee. De quantummechanica doet vooralsnog geen enkele uitspraak over de zin van het leven - daarvoor moet u terecht bij uw favoriete godsdienst of goeroe.

Af en toe vind je natuurlijk wel toogfilosofen die graag moeilijke wetenschappelijke woorden gebruiken om hun geraaskal wat in de verf te zetten en een hoogdravend tintje te geven. Vraagt men dat soort mensen om de Schrödingervergelijking eens symbool per symbool uit te leggen, wat een van de basisbegrippen is in de quantummechanica, dan staan ze met hun mond vol tanden.

Men geeft zijn leven veel meer zin door niet naar kwakzalvers te luisteren en in de plaats daarvan zelf een goed wetenschappelijk studieboek te ontlenen in de bibliotheek om te leren wat die theorieën nu juist inhouden. Je leven zinvol maken moet je in de eerste plaats nog altijd zelf doen.

• 25/05/2009 - Chris (vraagsteller)

Hoi, allereerst oprecht bedankt voor de directe antwoord :). Ik heb jullie site meerdere keren bekeken en ben zeer onder de indruk van de antwoorden, en vrees dat ik mij incorrect heb uitgedrukt. Ik heb meerdere artikelen op jullie site bekeken waarbij er referenties waren naar de quantum mechanica 'de zin van het leven' zou tegenspreken/uitleggen (vb: http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/9942). Letterlijke copy/paste: "Door de relativiteitstheorie en de kwantummechanica werd de klassieke Griekse visie zwaar aangetast, zoniet volledig geëlimineerd. Daarom is er geen zin en doel. Je bent zelf verantwoordelijk voor de zin en het doel van je leven antwoordt Dhaenen.". Het was mij niet geheel duidelijk waarom de quantum mechanica dus de zin van het leven zou uitleggen/tegenspreken. Enige wat bij mij opkwam was de relativiteits theorie van einstein. E=MC². Ik refereer naar het volgende voorbeeld. Wanneer je dood gaat, behoud je jezelfde gewicht en dus energie. De zin van het leven, dat je leeft om dood te gaan, en dus je ziel blijft voortleven zoals de godsdient (in mijn optiek) verkondigd. Impliceert dat je een ziel hebt. En ik vroeg gewoon puur uit leergierigheid wat jullie mening hierover was. Wanneer energie gelijk aan massa (maal snelheid van het licht), en massa blijft gelijk nadat je dood bent, zou je ziel dus niks wegen, en dus geen energie hebben. Daardoor niet bestaan. Ik hoop dat ik me dit keer wel correct heb uitgedrukt, en wacht met smart uw reactie af. Wanneer ik het verkeerd heb geintrepreteerd hoor ik het uiteraard ook graag! Met vriendelijke groet, Chris Hoogland.