Wat is een wetenschappelijke vraag?

Daphne, 17 jaar
23 maart 2009

Hallo, ik ben Daphne.
Ik heb op school een opdracht gekregen om uit te zoeken wat nou precies een wetenschappelijke vraag is.
Wat houdt dat in?
Ik wil ook graag weten wat een levensbeschouwelijke vraag is?
Wat houdt dat precies in?
En noem 3 verschillen tussen deze beide vragen.
Ik heb ook echt overal gezocht op internet maar dan krijg je vragen van mensen te zien. Maar ik moet weten wat precies zo'n vraag is en hoe je dat dus uitlegt.
Alvast hartstikke bedankt.

Antwoord

Hier volgt mijn visie over het verschil tussen wetenschappelijke vragen en levensbeschouwelijke vragen.

Het beoefenen van wetenschap is het ontdekken of leren van structuren in zintuiglijke  observaties. In andere woorden het is snappen wat we via onze ogen, oren, reuk, smaak en tast kunnen waarnemen. Het uiteindelijk nut van wetenschap is het controleren en wijzigen van de externe wereld om te handelen volgens onze doelen.

Levensbeschouwelijk denken is het ontdekken en leren van structuren over onze eigen gevoelens en gedachten. Het uiteindelijk nut van levensbeschouwelijk denken is het controleren van onze  eigen gevoelens en gedachten om  te handelen volgens onze doelen.

De verschillen tussen wetenschappelijke vragen en levensbeschouwelijke vragen liggen hem in de verschillen tussen zintuiglijke observaties en observaties van eigen gedachten en gevoelens:

Reproduceerbaarheid: Zintuigelijke observaties via ogen, oren, enz... zijn voor vele mensen gelijk in vele contexten.  Terwijl observaties van eigen gevoelens en gedachten vaak verschillen van persoon tot persoon, of van cultuur tot cultuur, van tijdstip tot tijdstip. Wetenschappelijke vragen kunnen antwoorden hebben die niet afhangen van de persoon, cultuur of tijd.

Via wetenschappelijke structuren (vb. evolutieleer, fysica) kunnen we geen antwoord vinden over wat onze hoogste levensdoelen zijn, want dat is een vraag over onze eigen gedachten en gevoelens.

Wetenschappelijke structuren kunnen wel helpen om de verwarring tussen observatie van eigen gedachten en zintuiglijke ervaring te beperken. Dit was onder meer nodig om mensen vrij te maken van religieuze manipulatie. Bijvoorbeeld doordat donder en bliksem geïnterpreteerd werden als elektrische ontladingen (externe observatie), konden ze niet meer geïnterpreteerd worden als een Godheid (interne observatie) die zich boos maakte omdat er geen offer gedaan was aan de Godheid (lees: aan de religieuze leider die van zijn hoge status profiteerde).

Veel succes met de taak !

Reacties op dit antwoord

Er zijn nog geen reacties op deze vraag.

Enkel de vraagsteller en de wetenschapper kunnen reageren op een antwoord.

Zoek andere vragen

© 2008-2025
Ik heb een vraag wordt gecoördineerd door Eos wetenschap. Voor vragen over het platform kan je terecht bij liam.verbinnen@eos.be