Beste, ik vraag me af wat het meeste CO²-uitstoot genereert: een grote lijnbus die een uurtje rondrijdt of een klein sportvliegtuigje (Cessna 172) die een uurtje rondvliegt?

Karel, 26 jaar
18 maart 2009

vergelijking CO²-uitstoot bus - sportvliegtuig

Antwoord

Hallo Karel,

Ik zal proberen via een aantal richtwaarden een antwoord te formuleren op je vraag. Richtwaarden omdat je met 'een uurtje rondrijden met een lijnbus' en met 'een uurtje rondvliegen met een Cessna' natuurlijk ook niet exact aangeeft hoe er rondgereden of rondgevlogen wordt. Rondrijden gebeurt met een bepaalde gemiddelde snelheid, veel of weinig optrekken of stoppen, enzovoort. Ook de omstandigheden bij het vliegen zijn sterk variabel.

Voor bijvoorbeeld auto's bestaan tegenwoordig genormeerde rijcycli die op een testbank kunnen gesimuleerd worden, dus een geijkt aantal keer optrekken tot vastgelegde snelheden, bepaalde hellingen oprijden, enzovoort. Op die manier ontstaat er een referentiekader waarbinnen de verschillende autotypes met elkaar kunnen vergeleken worden en zo komt men per autotype tot de gemiddelde CO2-uitstoot per kilometer. Die referentiewaarde wordt tegenwoordig volop in de autoverkoop gebruikt en ook de fiscus maakt er gebruik van om bepaalde subsidies toe te kennen.

Ik zal nu, om op je vraag te antwoorden, gemiddelde, representatieve waarden voorstellen waarmee we dan wat verder rekenen.

Voor het sportvliegtuig mag je rekenen op ongeveer 25 liter kerosineverbruik per uur. Voor de lijnbus kom je op ongeveer 30 liter per 100km. Het sportvliegtuig kan per uur meer dan 150 km afleggen terwijl een lijnbus per uur misschien maar 30 km gemiddeld aflegt (haltes, druk verkeer), dus daar zit al een groot verschil in het gebruik. Maar ik ga dus door op het uurverbruik.

Die 25 liter kerosine hebben een massa van ongeveer 20kg en per kg verbrande kerosine produceer je ongeveer 3 kg CO2. Dat betekent dus dat het vliegtuig ongeveer 60kg CO2 per uur uitstoot.

De bus zal ongeveer 10 liter dieselolie per uur nodig hebben als ik de kengetallen van hierboven verreken. Dat is ongeveer 8kg dieselolie en evenals kerosine heb je iets meer dan 3kg CO2-productie per kg brandstof. Dat levert per uur 25 kg CO2 op voor de bus.

Hiermee heb  je concreet wat cijfers maar je had het al door : de exacte omstandigheden moeten gekend zijn, anders kun je alleen maar met richtwaarden werken en je moet bovenal opletten dat je geen appelen met peren vergelijkt...

Reacties op dit antwoord

Er zijn nog geen reacties op deze vraag.

Enkel de vraagsteller en de wetenschapper kunnen reageren op een antwoord.

Zoek andere vragen

© 2008-2026
Ik heb een vraag wordt gecoördineerd door Eos wetenschap. Voor vragen over het platform kan je terecht bij ikhebeenvraag@eos.be