Wie besliste dat het achterlicht rood moest zijn? Is dat gewoon eenvoudig te maken of is het toeval?
Beste Pieterjan,
Wie als eerste beslist heeft, dat het achterlicht rood moest zijn, dat kan ik je niet vertellen. Wat ik wel weet, is dat er in 1949 een Conventie van Genève over het wegverkeer bepaalt dat de lichten vooraan wit en achteraan rood moeten zijn(http://en.wikisource.org/wiki/Geneva_Convention_on_Road_Traffic).
Wit en rood zijn ook de meest opvallende kleuren in het donker. We kunnen ze beter zien en onderscheiden van zwart dan de andere kleuren (in vergelijking met blauw en bruin en groen en paars). Geel kan je ook wel heel goed zien - en dat is waarschijnlijk de reden waarom je de gele kleur op sommige (Franse) auto's vindt. Bovendien is het ook belangrijk dat er twee kleuren gebruikt worden die voldoende van elkaar verschillen, want je wil als weggebruiker weten of het rijdende voertuig daar voor jou naar je toe komt of van je weg rijdt. Bij wit en rood is dat zeker het geval, bij oranje en rood zou je al beginnen twijfelen.
(Aanvulling dec 2015)
Verder liet de heer Thierry Wittezaele, deskundige verkeersongevallen, ongevalsreconstructie en techniek bij Expertises Depoorter, me nu weten dat de golflengte van rood licht hoger is dan de golflengte van wit licht. M.a.w. roodlicht wordt het minst van al geabsorbeerd door omgevingsinvloeden. Deze omgevingsinvloeden kunnen, in het ergste geval, mistvorming zijn. Dus, wanneer er misvorming is, zal je, afhankelijk van de dichtheid van de mist, een rood licht het langst van al kunnen zien; dit in tegenstelling tot andere kleuren.
In gevaarsituaties waarbij de waarneembaarheid en/of zichtbaarheid beperkt wordt door mistvorming, zal je je voorligger nog kunnen waarnemen door de rode achterlichten. Vandaar de rode lichten aan de achterzijde van een voertuig.
Dit is trouwens ook de reden dat de zwaailichten in de VS niet blauw maar rood zijn.
Vriendelijke groeten,
Er zijn nog geen reacties op deze vraag.
Enkel de vraagsteller en de wetenschapper kunnen reageren op een antwoord.