Transport en mobiliteit Groene technologie
Het 'afvalproduct' van waterstof brandstofcellen is inderdaad water.
Maar waterstof brandstofcellen hebben een belangrijk voordeel: in combinatie met electromotoren om een auto aan te drijven zijn ze veel efficiënter dan bestaande verbrandingsmotoren. Het wereldrecord van brandstof-efficiëntie staat op naam van de PAC-car II van ETH in Zurich die met het equivalent van 1 liter gewone brandstof maar liefst 5385 km ver raakten. Het voor deze rit verbruikte waterstof (ongeveer 257 g) wordt in de brandstofcel omgezet in slechts 2570 g of 2.57 liter water. Per honderd kilometer is dat dus maar een paar druppeltjes water (deze berekening werd gecorrigeerd op 11/7/08, met dank aan dr. Christophe Vande Velde).
Natuurlijk is dit niet helemaal representatief voor de echte wereld omdat dit record gevestigd werd op circuit met een super-aerodynamische eenzitter, etc. maar het toont wel aan dat de wateruitstoot niet overschat moet worden.
In het slechtste geval kan men altijd de waterdamp condenseren in de uitlaat en het opvangen om het dan bij het tanken van waterstof in het waterstofstation weg te gieten.
Er zijn nog geen reacties op deze vraag.
Enkel de vraagsteller en de wetenschapper kunnen reageren op een antwoord.
Electronica, vermogenselectronica, optoelectronica in het InAlGaN materiaal systeem