Heeft het enig nut om kinderen, tussen 6 en 12 jaar, op school te laten filosoferen. Is dit nuttig voor het kind en zal dit enige invloed op het kind hebben? Met andere woorden: moet het vak filosofie een vak worden op school voor kinderen tussen 6 en 12 jaar, waarom wel of waarom niet?
Ik denk dat je een verschil moet maken tussen het vak filosofie en het filosoferen.
Vooreerst: zelfs 'het vak' filosofie roept discussies op. Filosofie is niet altijd een vak.
Waar het bij filosoferen met kinderen om gaat, is kinderen te leren nadenken over verschillende aspecten van een vraag of probleem dat zich kan stellen. Bv. Mag je nooit liegen? Kinderen zoeken dan samen een antwoord op dergelijke vraag (met de nadruk op "een" en niet "het" antwoord). Maar om dit filosofisch gesprek te begeleiden vraagt het wel enige deskundigheid bij de gespreksleider in het stellen van filosofische vragen.
De kinderen moeten dus niet een vak filosofie krijgen, maar de begeleider/onderwijzer moet wel geschoold worden in de filosofische methodieken. Daarover bestaan handboeken.
Een leuke opstap voor filosoferen met kinderen vond ik enkele dagen geleden: "mijn tweede Van Dale". Met als ondertitel: filosoferen voor groot en klein. Bedoeld voor kinderen vanaf 4 jaar!
Er zijn nog geen reacties op deze vraag.
Enkel de vraagsteller en de wetenschapper kunnen reageren op een antwoord.
ethiek algmeen; ingenieursethiek, Filosofie algemeen; Afrikaanse Filosofie