Bij een volle zowel als bij een lege diepvriezer, uiteraard in identieke omstandigheden, kan er toch alleen warmte in de frigo in functie van de aan de warmte blootgestelde oppervlakte * de samengestelde K-factor van het materiaal en de isolatie * het temperatuiursverschil tussen de buiten- en de binnewand. Zo leert elk handboek over verwarmingstechnieken, en bij uitbreiding dus ook afkoelingstechnieken. Waarom blijft iedereen dan beweren dat een volle frigo meer zou verbruiken? Ik heb het niet over een laag ijs op de binnenkant die de k-factor uiteraard wijzigt, en ook niet over veel of minder openen, langer zoeken enz... Alleen 2 identieke diepvriezers die reeds geruime tijd aan staan, om alle overgangsverschijnselen uit te sluiten.
Je hebt gelijk als beide diepvriezers op temperatuur zijn en niet geopend worden. Maar als je ze opent, kan er veel meer warmte opgenomen worden in de volle diepvriezer dan in de lege. De warmtecapaciteit per kilogram van lucht is twee keer kleiner dan die van (bijvoorbeeld) ijs, maar de dichtheid is duizend keer kleiner. Ook al warmt de lucht op tot kamertemperatuur, ze bevat maar weinig warmte.
Er zijn nog geen reacties op deze vraag.
Enkel de vraagsteller en de wetenschapper kunnen reageren op een antwoord.