Gaat het ontstaan van het leven niet in tegen de 2de wet van de thermodynamica?

Koen, 19 jaar
21 januari 2009

Het is een typisch argument van het creationisme.. Ik ben absoluut geen aanhanger, maar ik heb het wat moeilijk het argument te verleggen. Gaat het ontstaan van het leven op aarde in tegen de stijging van entropie?

Antwoord

Maak je geen zorgen, de thermodynamica heeft geen probleem met het ontstaan van leven.

Je moet rekening houden met het feit dat de entropie van het gehele systeem stijgt. Voor een deelsysteem is het mogelijk dat de entropie daalt.

Leven op aarde is niet mogelijk zonder de energie die we ontvangen van de zon. De entropie van het systeem zon-aarde stijgt.

 

Reacties op dit antwoord

Er zijn nog geen reacties op deze vraag.

Enkel de vraagsteller en de wetenschapper kunnen reageren op een antwoord.

Beantwoord door

Prof Walter Lauriks

Fysica Akoestiek

Katholieke Universiteit Leuven
Oude Markt 13 3000 Leuven
https://www.kuleuven.be/

Zoek andere vragen

© 2008-2026
Ik heb een vraag wordt gecoördineerd door Eos wetenschap. Voor vragen over het platform kan je terecht bij ikhebeenvraag@eos.be