Waarom zijn auto's zo zwaar?

Jan, 42 jaar
16 september 2008

1500kg staal meenemen naar je werk, en 's avonds weer terug is dom. Niemand beweert dat lucht een energiebron is, of dat het ding "gratis", zonder energie rijdt. Bovendien lijkt er me wél evolutie: TATA en New York zijn op het idee gesprongen. Plaats zonnepanelen, een compressor en koop een AIRCAR, en je rijdt groen naar waar je wil!

Antwoord

Je kan de vraag ook omdraaien: welk onderdeel van je auto zou je graag missen, zodat hij lichter zou worden? Of zou je bereid zijn 10 keer meer te betalen voor je auto als hij van een lichtere koolstofvezel gemaakt zou zijn? Waarom heb je een vierzitter met grote koffer als je meestal alleen zonder bagage rondrijdt? Waarom rijd je om te beginnen met een auto, een fiets rijdt toch ook (trouwens, een stevige stadsfiets - geen coureursmodel dat fortuinen kost - weegt ook al enkele tientallen kilo's, dan doet de auto het relatief gezien nog niet al te slecht...)?

Hier zijn vooral economische argumenten in het spel, en ook limieten aan het technisch kunnen. Vooralsnog is staal een van de sterkste materialen die goedkoop beschikbaar zijn om motorblokken en carosserie uit te kunnen fabriceren. Ze kunnen tegen de temperaturen van de verbranding en tegen de krachten dat met zich meebrengt. Je wielassen heb je liever in staal dan in piepschuim gemaakt, om voor de hand liggende redenen lijkt me. En je dak, bij uitbreiding de hele carrosserie, heb je ook liever niet in blik, je moest maar eens overkop gaan in een ongeval.

Een auto moet voldoen aan allerlei veiligheidsnormen (die impact hebben op de carrosserie, minimum en maximumeisen voor de motoren) die uiteindelijk leiden tot een beperkingen bij keuze van materialen en bouw, als men een auto wil maken die bovendien ook nog niet te duur is zodat mensen hem effectief kunnen kopen.

Het gewicht wel eigenlijk niet zo'n heel grote factor in de energie die nodig is om een auto voort te bewegen - wel een grote, maar niet zo groot als je misschien zou denken. Als je auto in panne staat kan je hem zelfs op je eentje naar de pechstrook duwen, met je schamele menselijke kracht. Ook je vele kilo's zware fiets gaat, indien goed onderhouden, bij een klein duwtje op een pedaal al goed vooruit. Vooral slechte wrijving van de auto (stroomlijning, motoronderhoud, en vooral bandenspanning) dragen bij tot een hoger energieverbruik. Maar ook hier mag je je banden niet te hard oppompen en niet te smal maken, om nog genoeg wrijving over te houden zodat je grip houdt op de weg bij een plots manoevre aan hoge snelheid in regenweer. Daar moet een auto immers mee overweg kunnen.

Waarom we dan nog niet op geperste lucht rijden: heel eenvoudig omdat die technologie nog niet op de markt is. Het ontwikkelen van nieuwe technologieën vraagt veel tijd en investering, en alles moet in orde en gekeurd zijn voordat je er de baan mee op mag, dat gaat niet van vandaag op morgen. Vanaf dat de technologie beschikbaar is, valt het af te wachten hoe de markt werkt - maar die gebruikt economische logica, zelden wetenschappelijke. Als er mensen zijn die deze auto dan willen kopen, met alle voordelen en de beperkingen vandien (bvb inzake snelheid, vermogen en lading die meegenomen kan worden), staat weinig een klein succes in de weg.

Al bij al is de technologie een zeer interessante ontwikkeling in de zoektocht naar groenere alternatieven voor de energiebehoeften van vandaag en morgen.

Reacties op dit antwoord

Er zijn nog geen reacties op deze vraag.

Enkel de vraagsteller en de wetenschapper kunnen reageren op een antwoord.

Beantwoord door

drs. Joachim Ganseman

informatica, digitale signaalverwerking, met focus op bewerken en verwerken van audio en muziekgegevens

Universiteit Antwerpen
Prinsstraat 13 2000 Antwerpen
http://www.uantwerpen.be

Zoek andere vragen

© 2008-2024
Ik heb een vraag wordt gecoördineerd door Eos wetenschap. Voor vragen kun je terecht bij liam.verbinnen@eos.be