Tijdens fysica leerde ik over zwaartekracht en gravitatiekracht. Ik vroeg me af hoe het komt dat objecten een kracht op elkaar uitoefenen. Waar komt deze kracht vandaan? Hartelijk dank alvast.
Beste Nalini,
Er is momenteel geen eenduidig antwoord op je vraag in de fysica. In de 20ste eeuw is de klassieke fysica uitgebreid eerst met kwantummechanica en speciale relativiteit theorie en daarna met algemene relativiteit theorie (een uitbreiding van speciale relativiteit theorie) en kwantumveldentheorie (een combinatie van kwantummechanica en speciale relativiteit theorie) en hoe krachten werken verschilt in beide theorieën.
Algemene relativiteit theorie beschrijft de zwaartekracht en de ruimtetijd op grote schalen.
Kwantumveldentheorie is een theorie die krachten op subatomaire schaal en aan relativistische snelheden beschrijft.
In de algemene relativiteit theorie is de gravitatiekracht tussen objecten het gevold van massa en energie die de ruimtetijd ombuigen. Dus voor een object dat in een rechte lijn beweegt aan een vaste snelheid in een vlak wordt de rechte lijn waar het op beweegt omgebogen. Bijvoorbeeld de rechte lijn die een planeet zou volgen in een lege ruimte wordt omgebogen tot een ellips door de massa en energie van de ster waarrond hij beweegt.
In kwantumveldentheorie zijn deeltjes “vibraties” van velden die over de ruimtetijd verspreid zijn. Je hebt deeltjes/velden waar materie is uit opgemaakt (bv quarks, elektronen) en deeltjes/velden die krachten overbrengen (bv fotonen, gluonen, gravitonen). In kwantumveldentheorie zou een gravitatiekracht tussen objecten overgebracht worden door graviton deeltjes die tussen de twee objecten reizen.
Ik hoop dat dit je vraag beantwoord.
Met vriendelijke groeten,
Robbe
Dankjewel Robbe! Weet u waar ik daar meer kan over lezen? Hartelijk dank alvast. groetjes Nalini
Enkel de vraagsteller en de wetenschapper kunnen reageren op een antwoord.