Beste lezer Ik heb een vraag over mijn net afgelegde examen. Het is niet de eerste keer dat ik een examen heb van deze docent en bij zijn vakken zijn er altijd enorm veel oefentoetsen. Hiervoor kwamen deze grotendeels ook op het examen, maar bij mij, bij dit examen niet. Ik heb alle oefentoetsen 5 keer gemaakt, op verschillende dagen. De laatste keer 2 uur voor het examen en hier behaalde ik 95% op. Verder heb ik ook goed gestudeerd voor dit examen m.b.v. het online lesmateriaal. De examenvragen zijn per student verschillend. Nu zijn er medestudenten die enkel de oefentoetsen hebben gemaakt (zonder verder ook maar iets te leren) en dan naar het examen zijn gegaan en op hun examen (met enkele uitzonderingen) enkel vragen van de oefentoetsen hebben gekregen. Deze studenten waren binnen de vijf minuten klaar (meerkeuzevragen waar je het antwoord wel op weet na een aantal keer dezelfde vraag te zien). Ikzelf ben drie kwartier bezig geweest met het examen en had (ook weer met enkele uitzonderingen) geen oefentoetsvragen, en zelfs vragen over leerstof die niet tussen het online lesmateriaal stond. Ik ben me ervan bewust dat sommige delen leerstof enkel in de lessen (waarvan ik er om eerlijk te zijn ook wel een aantal heb gemist) behandeld kunnen zijn. Nu voelt het voor mij alsof dit niet fair is. Ik ben ook altijd tijdens de verplichte lessen aanwezig geweest. Het verschil in de examens per student was dus enorm groot en ik kan niet begrijpen dat dit mogelijk is. Ik ben overigens niet de enige student die zo een moeilijk examen had (er is één andere student die hetzelfde had als ik). Mijn vraag is dus: is dit oneerlijk of heb ik gewoon pech gehad met de examenvragen? Is de docent in fout of mag dit en gebeurt dit vaker? Ik weet niet of het uit maakt maar ik zit in het tweede jaar van een bacheloropleiding. Dit voorval maakt me redelijk boos en ik hoop op een antwoord. Vriendelijke groet
Beste Ciel
Bedankt voor je vraag.
Eerst en vooral toch even melden dat wanneer je twijfelt over de objectiviteit of de representativiteit van het examen, dat je daar gerust melding mag van maken bij een ombudsdienst of dienst studie-ondersteuning van je opleiding of hogeschool. Zij bekijken dan of je terecht aanvoelt dat de evaluatievorm van je docent onrechtvaardig is.
Maar ... ik zal je hieronder proberen verklaren hoe een goede evaluatie in elkaar zit en hoe dat een docent dit eigenlijk hoort te doen:
Ik stel dus voor dat je in gesprek treedt met je docent of eventueel een docent om te bekijken of hij dezelfde overwegingen maakt als hierboven om zijn studenten te examineren. Wanneer je de onrechtvaardigheid of willekeur kan aantonen, heb je een hele grote kans dat de docent zijn evaluatievorm zal aanpassen.
Er zijn nog geen reacties op deze vraag.
Enkel de vraagsteller en de wetenschapper kunnen reageren op een antwoord.