Het is niet zo dat een zeilboot in het algemeen sneller zeilt over bakboord dan over stuurboord (of omgekeerd). In de praktijk zijn er een aantal redenen waarom dat bij een individuele zeilboot wel het geval kan zijn.
Bij boten met een spriettuig is er uiteraard een duidelijk verschil (maar behalve bij Optimisten en een aantal historische zeilboten kom je dat niet meer tegen). Aan de ene kant zit de spriet voor het zeil (en kan het zeil mooi bollen); aan de andere kant duwt de wind het zeil tegen de spriet (waardoor het minder mooi kan bollen). Zeker wedstrijdoptimisten worden meestal zo getuigd dat het zeil over bakboord vrij kan bollen omdat een zeilboot met het zeil over bakboord voorrang heeft op een zeilboot met het zeil over stuurboord en de meeste zeilers de drukte bij de start dus liever over bakboord trotseren.
Voor andere gangbare boten/schepen en tuigages is er geen specifieke voorkeur voor bakboord, al zijn de meeste boten niet perfect symmetrisch, waardoor een klein verschil tussen stuurboord- en bakboord zeker mogelijk is. Er zijn heel veel mogelijke oorzaken, van niet-symmetrische romp, tuigage (niet symmetrisch geplaatst of niet symmetrisch gespannen), gewichtsverdeling (eventueel door volle of lege brandstof- of watertanks) tot een ongelijke aangroei van algen doordat de boot altijd in dezelfde richting in de haven ligt. Vaak gaat dat verschil niet meetbaar zijn, hoewel dat tegenwoordig met GPS-tracking makkelijker vast te stellen is (maar doe dat altijd op voldoende plaatsen en richtingen om het effect van stroming uit te sluiten).
Er zijn nog geen reacties op deze vraag.
Enkel de vraagsteller en de wetenschapper kunnen reageren op een antwoord.
Computervisie en artificiële intelligentie voor (industriële) automatisering