Hoe kan de maan zonlicht weerkaatsen als ze een gewoon rotsblok is?

Petra, 51 jaar
26 maart 2024

Je zou ook kunnen vragen: hoe kan je de muur van je huis zien? Dat is tenslotte ook een stuk steen.

Licht bestaat uit fotonen die in het heelal op tal van plaatsen zoals bijvoorbeeld de zon geproduceerd en uitgezonden worden. (Zichtbaar licht beslaat slechts een heel klein deeltje van de totaliteit aan fotonen. Ook uv, infrarood, röntgen, radiostraling bestaat uit fotonen). Sommigen van die 'zichtbaar-licht-fotonen' (in feite miljarden x miljarden x ... per seconde) komen hier op aarde terecht en kunnen tegen materie weerkaatsen of erdoor worden geabsorbeerd. Sommige van die fotonen weerkaatsen zelfs op je muur en komen toevallig in je oog terecht. Andere fotonen van de zon weerkaatsen op het maanoppervlak en worden toevallig richting aarde gestuurd en kunnen daar dan in je oog terechtkomen als je 's nachts je ogen naar de maan richt. Het verschil tussen de rotsbodem op de maan en een spiegel is gewoon dat die spiegel veel beter licht terugkaatst, maar om iets te zien (bv. de muur in de kamer, een boom..) hoeft iets geen spiegel te zijn.

De 'albedo' is een getal tussen 0 en 1 dat aangeeft welke fractie van het licht dat op een lichaam valt wordt weerkaatst. Voor de maan bedraagt die waarde 0.07, wat weinig is in vergelijking met planeten zoals Jupiter, Saturnus en de aarde waarbij de albedo rond de 0.34 hangt. Bij spiegels van professionele telescopen is een hoge albedo nodig want het licht kan daar soms wel vijf keer worden weerkaatst om het te focussen en in de detector te krijgen. Als elk van die vijf spiegels een albedo van 0.95 heeft gaat er in totaal 23% van het licht verloren. De spiegelsegmenten krijgen daarom om de paar jaar een nieuwe coating.