Tot voor de tweede wereldoorlog werden in het Amerikaans leger (en zowat overal) kleurenblinden geweigerd als kandidaat-piloot.
In 1940 ontdekte men dat kleurenblinden zich veel minder of niet lieten om de tuin leiden door camouflagekleuren. Stemmen gingen op om kleurenblinden aan te moedigen piloot te worden. Dit is ook echt gebeurd in een aantal gedocumenteerde gevallen.
Echter, na de oorlog, verdween dit voordeel. Men vreest dat kleurenblinden geen (gekleurde) kaarten kunnen lezen, de rode/groene navigatielichten niet kunnen onderscheiden, enz.
Op dit moment mag je als kleurenblinde in Nederland en Frankrijk VFR (visual flight rules) -piloot worden, maar je mag niet 's nachts vliegen (IFR), omdat een kleurenblinde de kleurencode van de runwaylichten niet kan zien.
Er zijn nog geen reacties op deze vraag.
Enkel de vraagsteller en de wetenschapper kunnen reageren op een antwoord.
elektronica beeldopnemers cryogenica metafysische vragen lucht- en ruimtevaart en de meest onmogelijke zaken