Hoe is de aarde ontstaan als er niet iets uit niets kan ontstaan?

Aard, 13 jaar
21 december 2023

Als er eerst helemaal niets was, hoe is de aarde dan ontstaan? Want er kan niets uit niets ontstaan. Er was niks, geen energie, geen meteorieten. De aarde is ontstaan door iets anders, maar hoe is dat andere dan ontstaan?

Beste Aard

Er zijn twee delen in mijn antwoord.

1. De Aarde is niet uit het niets ontstaan, want er was al iets voordat de Aarde ontstond. Toen de Zon en het planetenstelsel ongeveer 4.5 miljard jaar geleden ontstonden, was het heelal al bijna 10 miljard jaar oud. Ook nu ontstaan nog sterren en planeten, en we kunnen waarnemen dat dit gebeurt met het materiaal van grote wolken van stof en gas waarin door gravitatie delen van samentrekken. Het is een complex verhaal dat vandaag zeer veel aandacht krijgt in de sterrenkunde, en waarover we dankzij nieuwe instrumenten zoals de James Webb ruimtetelescoop veel grondiger dan vroeger onderzoek kunnen doen. Als u op zoek gaat binnen deze website, kan u daar meerdere vragen en antwoorden rond vinden.
  2. Het is voor ons inderdaad moeilijk te vatten hoe 'iets' uit 'niets' kan ontstaan, maar toch zijn er onomstotelijke aanwijzingen dat de geschiedenis van het heelal een begin heeft gehad (men noemt dat de 'oerknal'). Hoe die oerknal er gekomen is, blijft vrij mysterieus, en we gaan het wellicht nooit helemaal kunnen weten. Maar dat we iets niet begrijpen, betekent daarom nog niet dat het nonsens is. Men moet immers beseffen dat wijzelf - met onze materiƫle werkelijkheid maar ook met onze gedachten - ook producten zijn van het heelal. Als wij het hebben over 'iets' en 'niets', dan zijn dat uiteindelijk begrippen die ons zijn aangereikt door het heelal waarin we opgegroeid zijn. En strikt genomen hebben ze enkel betekenis binnen dat heelal, waarin we inderdaad vaststellen dat elk gevolg een oorzaak heeft.