Hoe komt het dat het stuur van een elektrische fiets begint te trillen als je zonder handen wil rijden?

Quentin, 38 jaar
30 juni 2023

Als je zonder handen wil rijden met een elektrische fiets begint het stuur steeds te 'trillen'/'schudden' en wordt de fiets snel onbestuurbaar. Ik heb dit al op verschillende elektrische fietsen geprobeerd, steeds met hetzelfde resultaat. Op niet-elektrische fietsen heb ik dat nog nooit meegemaakt. Hoe komt dit?

Antwoord

Dit heeft allemaal te maken met het zwaartepunt van de fiets en met de afstelling van de fiets.

Bij een elektrische fiets ligt het zwaartepunt hoger dan bij een niet-elektrische fiets daar de batterij (grote massa) hoog gemonteerd is. Meestal is de batterij net onder de bagagedrager of aan de onderbuis bevestigd. Door het hoger zwaartepunt is de stabiliteit van de fiets iets minder waardoor trillingen versterkt worden. Zo kan er 'resonantie' ontstaan omdat er andere onderdelen ook beginnen te trillen op de maat van bijvoorbeeld een hobbelige weg. Als de frequentie van deze trillingen gelijk zijn aan de eigenfrequentie van de fiets (ieder systeem heeft een bepaalde eigenfrequentie = op zichzelf trillen), dan worden de trillingen serieus sterker en is er de kans dat je valt met je fiets. Ten andere, als je veel gewicht op de bagagedrager legt, dan is de kans op schudden (veel trillen) des te groter, wat vorige stelling bewijst.

Als je fiets zeer goed afgesteld is (alle onderdelen goed en vast gemonteerd en ook mooi symmetrisch bevestigd), dan is de demping van trillingen groot. Dat betekent dat de trillingen niet versterkt worden. Jouw fiets zal dan niet schudden en je zal niet vallen. Blijkbaar had je steeds een goed afgestelde niet-elektrisch fiets of had je een niet goed afgestelde elektrische fiets. Oh ja, als je zonder handen aan het stuur fietst, dan is de demping van je fiets veel kleiner en zal het serieus schudden van de fiets veel meer voorkomen, wat deze stelling bewijst.

Het blijft belangrijk dat je bij een nieuwe fiets na bv. 500 km rijden, nog eens alle onderdelen goed aanspant, en zelfs na iedere bv. 3.000 km rijden opnieuw alle onderdelen goed aanspant. Een 'duurdere' fiets zal meestal ook betere materialen gebruiken en beter afgesteld zijn.

Hopelijk heb je een goede afgestelde fiets, of een fiets waar de batterij niet onder de bagagedrager gemonteerd is, of rij je best niet zonder handen op het stuur ... dan zal je veilig kunnen fietsen zonder trillen/schudden. Leve de fiets :-)

Reacties op dit antwoord

Er zijn nog geen reacties op deze vraag.

Enkel de vraagsteller en de wetenschapper kunnen reageren op een antwoord.

Zoek andere vragen

© 2008-2024
Ik heb een vraag wordt gecoördineerd door EOS vzw