En wat heeft dat met de kosmologische constante te maken?
Deze vraag is onduidelijk. Waarop slaat 'hoe kom dat?'? Op het waarom dat het vaststaat dat de expansie versnelt, of op het waarom dat die expansie versnelt?
Als het het eerste is, is het antwoord gemakkelijk. De metingen van de expansie van het heelal tot ver in het verleden, tonen aan dat de expansie nu sneller verloopt dan vroeger. Het is daarvoor dat in 2012 de nobelprijs fysica werd toegekend. Als het gaat over het waarom van die versnelling, dan is de vraag fundamenteler. Voor een heelal waarvan de structuur op grote schaal geregeerd wordt door de gravitatie, verwachten we een vertragende expansie, omdat de gravitatie zoals we ze kennen, aantrekkend is. Een versnellend heelal betekent dus een afstotende term in de gravitatie, en dat is ongewoon. Maar in Einstein's Algemene Relativiteitstheorie is een dergelijke term, onder de vorm van een kosmologische constante, theoretisch mogelijk. Die constante heeft er op die manier mee te maken. Maar wat ze fysisch betekent, is nogal raadselachtig. Men hoopt via alternatieven ook beter de samenhang te bereiken tussen de fysica van het 'oneindig grote' en die van het 'oneindig kleine'. Maar we zijn er nog niet.
En ik hoop dat je meer doet dan een lijst van fundamentele vragen te stellen, maar dat je zelf mee naar oplossingen zoekt.
Er zijn nog geen reacties op deze vraag.
Enkel de vraagsteller en de wetenschapper kunnen reageren op een antwoord.