Tegen het nieuwe coronavirus zou niemand immuun zijn. Maar toch wordt niet iedereen er ziek van m.a.w. niet iedereen die besmet wordt met het nieuwe coronavirus krijgt de symptomen. Zo had de eerste besmette Belg geen symptomen. Terwijl je van virussen waartegen niemand immuniteit heeft zou verwachten dat iedereen er (ernstig) ziek van zou worden. Dit was ook zo bij de Mexicaanse griep uit 2009, destijds ook een nieuw virus. Hoe kan dat?
De interactie tussen een virus en zijn potentiële gastheer is zeer complex. De belangrijkste factoren die een rol spelen zijn:
In de mensenpopulatie bestaat een grote variatie in deze genetisch bepaalde eigenschappen (zoals in alle andere eigenschappen – geen twee mensen zien er hetzelfde uit, tenzij eeneiige tweelingen). Hierdoor zijn sommige individu’s beter bestand tegen een virusinfectie. Als er minder cellen geïnfecteerd raken binnen een individu, dan zal er minder schade optreden in de weefsels en zullen er weinig (of geen) symptomen verschijnen.
De berichten van die jonge COVID-19 patiƫnten in het nieuws vind ik toch vreemd. Bij de klassieke griep heb je geen jonge mensen (jonger dan 50) op intensieve in het ziekenhuis. Maar COVID-19 is een nieuw virus en niemand heeft er weerstand tegen.
Enkel de vraagsteller en de wetenschapper kunnen reageren op een antwoord.