Waarom bouwen autofabrikanten auto's onder verschillende namen?

Theo, 51 jaar
14 september 2019

Ik heb bijvoorbeeld een VW Caddy. Maar hier in Nederland wordt het ook als Seat Inca verkocht. Je hebt verschillende personenbusjes van Renault en Opel en Citroen die precies hetzelfde zijn. Je hebt óók Dacia en Renault. Austin Mini, Austin Morris én Austin Rover. Waarom gebeurt dat? En vroeger had je in Nederland Philips en Aristona (Radio en Tv Hifi). Waarom verkoopt men in een en hetzelfde land twee identieke producten onder verschillende namen? Dan ben je toch een concurrent van jezelf?

Antwoord

Dag Theo,

Ik ben geen specialist in de autowereld, maar kan je vanuit een technisch en bedrijfskundig oogpunt al een eerste inzicht geven. 

Eerst en vooral streven autofabrikanten er naar om kosten te reduceren. Hierdoor heb je de voorbije decenia verschillende effecten gekregen. Verschillende automerken hebben zich onder één groep georganiseerd en hebben nieuwe merken opgericht - elk met hun doelpubliek - om grotere synergieën en afnames te creëren. 

Bijvoorbeeld: Doordat Volkswagen onder één groep de merken Audi, Seat, Volkswagen en Skoda heeft kan het zijn support functies zoals aankoop en financiën in zekere mate samenbrengen waardoor ze met minder mensen kunnen werken dan wanneer ze elk afzonderlijk zouden moeten werken (= vaak reden waarom bedrijven 'mergen'). De wagens zelf kunnen een aantal componenten gemeenschappelijk hebben, bijvoorbeeld 60%, en 40% kan afhankelijk zijn van het merk zelf (Audi/Volkswagen/...). Op die manier kunnen ze voor de 60% aankoop grotere volumes kopen waardoor ze korting kunnen krijgen op de prijs. Hierdoor ontstaat een belangrijke synergie. 

Het tweede punt heeft meer te maken met de afzetmarkt en dus de consumenten. Verschillende mensen hebben verschillende budgetten voor de aankoop van een auto waardoor je een marktvraag krijgt voor auto's in verschillende prijsklasses. De grote autogroepen mikken er op om zoveel mogelijk mensen aan te spreken met hun merken, én het liefst complementair. Met dit laatste bedoel ik dat de verschillende merken voornamelijk zo worden gepositioneerd dat ze in de eerste plaats geen concurrent zijn van mekaar. Zo is bijvoorbeeld Seat geen concurrent van Audi, of Dacia geen concurrent van Renault. Wie een Audi wil, zal geen Seat kopen omdat de Seat niet voldoet en de luxueuzere opties die de persoon wil niet bezit. Omgekeerd, wie budget heeft voor een Seat kan door dit lagere budget geen Audi kopen. Hetzelfde geldt voor een Renault en een Dacia. Op deze manier kan de Volkswagengroep tegelijk in meerdere klantsegmenten scoren en dus een hogere omzet creëren. 

Om even terug te komen op het eerste punt, maar dan van een technisch oogpunt. Bij sommige merken maakt men voor verschillende modellen binnen één merk, maar vermoedelijk ook tussen de merken gebruik van één ophangbasis ("chassis"), waardoor dit gemeenschappelijk is voor vele modellen. De verschillen zitten hem dan in de carrosserie en het interieur, maar bijvoorbeeld tank, brandstofpompen, leidingen, kunnen bijvoorbeeld volledig gelijk zijn tussen een aantal verschillende modellen.

Ook heb ik eens gehoord dat in Dacia's oude Renault technologie zit. Op deze manier recupereert Renault oude motortechnologie die ze niet meer kunnen verkopen in hun Renault modellen in Dacia auto's waardoor ze op een heel eenvoudige manier, met weinig ontwikkeling, nieuwe omzet kunnen creëren. 

Nogmaals Theo, ik ben geen specialist in de autowereld. Dus voor concrete voorbeelden zal je nog wat verder moeten zoeken.
Maar bovenstaande cases heb ik alleszins geleerd als voorbeeld in vakken tijdens mijn opleidingen. 

Hoop je hiermee al een richting te hebben gegeven. 

Met vriendelijke groeten

Jeroen Dierickx

Reacties op dit antwoord

  • 10/05/2020 - Theo (vraagsteller)

    Okay ik bebrijp je antwoord. Mensen die liever een seat hebben dan een vw. Kopen dan een seat terwijl het moederbedrijf in alle gevallen er beter van wordt. Maar in mijn vraag had ik het ook over Philips en Aristona. Twee elektronica merken in Nederland. Philips is een nederlands bedrijf en aristona was daar een (merk)onderdeel van . Waarom maakt men een philips TV toestel en een Aristona tv toestel identiek aan elkaar? Ik bedoel dat alleen de (merk)namen verschillen. Dat wil zeggen .. je verkoopt een product die precies hetzelfde is onder een andere merknaam. Maar hetzelfde moederbedrijf. Dan concureer je toch met je eigen product?

Enkel de vraagsteller en de wetenschapper kunnen reageren op een antwoord.

Zoek andere vragen

© 2008-2024
Ik heb een vraag wordt gecoördineerd door Eos wetenschap. Voor vragen kun je terecht bij liam.verbinnen@eos.be