Als ik een paar dagen eerder -ziek zijnde- van een grote fles water heb gedronken, is het dan nog veilig om van die fles te drinken? Of zal dat mij nog zieker maken?
Vooreerst wordt het drinken van een fles als niet hygiënisch beschouwd. Als het alleen voor eigen gebruik is maakt dat de zaak niet. Maar als je ziek bent geweest hangt het er vanaf wat voor aandoening.
- Gaat het om een besmettelijke ziekte?
- Is de besmettingsweg via de mond?
- Kan de kiem dagen overleven in/op de fles?
Als op al deze vragen ja kan worden geantwoord dan is het raadzaam dat niet te doen.
HIV bijvoorbeeld is wel besmettelijk, maar niet via de mond en het virus overleeft niet bij kamertemperatuur. Bij salmonella en dergelijke is het een heel ander verhaal.
Er zijn nog geen reacties op deze vraag.
Enkel de vraagsteller en de wetenschapper kunnen reageren op een antwoord.