Heeft de technologische vooruitgang effect op dementie?

Baziel, 18 jaar
23 oktober 2018

Ik vraag me af of, door de technologische vooruitgang, er misschien meer mensen zijn met dementie en of de ''symptomen'' vroeger merkzaam zijn. Dit omdat we door technologie minder moeten nadenken en onthouden.

Antwoord

Het nadenken en het onthouden hangt niet zozeer af van de aanwezigheid van technologie maar wel hoe we er mee omgaan. Er is niet één factor die bepaalt of we dementie krijgen, er zijn er vele.

Je kunt dementie vertragen (als de eerste tekens er al zijn) door actief bezig te blijven, zowel mentaal als fysiek. Veel communiceren, muziek, meertaligheid maar ook lichaamsbeweging (vb. fietsen waarbij je niet alleen beweegt maar ook moet opletten bij wat om je heen gebeurt) hebben een beschermende werking.

Aantasting van de bloedvaten naar de hersenen is ook een belangrijke factor (de zgn. vasculaire dementie). Ook hier heeft een gezonde levensstijl (voeding, niet roken, beweging) een beschermend effect.   

Reacties op dit antwoord

Er zijn nog geen reacties op deze vraag.

Enkel de vraagsteller en de wetenschapper kunnen reageren op een antwoord.

Zoek andere vragen

© 2008-2026
Ik heb een vraag wordt gecoördineerd door Eos wetenschap. Voor vragen over het platform kan je terecht bij ikhebeenvraag@eos.be