Hoe werd de eerste programmeertaal gemaakt?

S.W., 17 jaar
5 juli 2008

Hoi,

We weten dat computers (meerbepaald processors) stroomintervallen omzetten naar een 1 of een 0. Er is echter toch altijd iets nodig om deze nullen en enen om te zetten naar bits en bytes = bruikbare informatie? Dat wordt gedaan door programma's, geschreven in een bepaalde programmeertaal. Nu vraag ik me af: de allereerste programmeertaal: moet die dan niet bestaan hebben uit deze nullen en enen? En hoe werd ze geschreven?

Mvg,

S.W.

Antwoord

In het begin programmeerde men inderdaad met nullen en enen! Op de allereerste computers werd er namelijk gewerk met zgn "punch cards" dit is een stuk stevig karton met gaten in, waar een gat een 1 voorstelde en geen gat een 0. Alle data en programma's werden dan op zo'n punch card geschreven en ingelezen door de computer.
(ref: http://en.wikipedia.org/wiki/Punch_card en http://en.wikipedia.org/wiki/Computer_programming_in_the_punch_card_era)

Nu stellen die nullen en enen natuurlijk wel iets voor. Zo weet je waarschijnlijk dat bits gecombineerd worden in bytes (8 bits). Iedere processor ( het deel van je computer dat instructies verwerkt) heeft een aantal simpele operaties die hij kan uitvoeren: getallen uit geheugen halen of terugschrijven (ook in bytes uiteraard), getallen verplaatsen, getallen vergelijken of optellen, instructies overslaan, etc. Iedere instructie word voorgesteld door een aantal bytes. Met deze instructies kan je dus ook programmeren .De eerste echte porgramma's werden dan ook in deze "taal" geschreven, die men Assembler noemt. In deze taal (die dus rechtsteeks in nullen en enen kan vertaald worden) zeg je dus letterlijk wat de processor moet uitvoeren.

Veel microcontrollers worden nog steeds in assembler geprogrammeerd omdat dit een zeer krachtige taal is - je hebt namelijk volledige controle over wat er gebeurt. Echter, niet alle processoren hebben dezelfde instructie-set (en zijn dus niet compatibel met assembler-programma's voor andere processoren) en bovendien is het zeer ingewikkeld om grote programma's in assembler te ontwikkelen. Daarom werden (en worden) er programmeertalen ontwikkeld waar je op een hoger abstractieniveau kan zeggen wat je computer moet doen. Een compiler vertaalt dan wat je programmeert naar assembler en tenslotte naar nullen en enen. 

Reacties op dit antwoord

Er zijn nog geen reacties op deze vraag.

Enkel de vraagsteller en de wetenschapper kunnen reageren op een antwoord.

Zoek andere vragen

© 2008-2025
Ik heb een vraag wordt gecoördineerd door Eos wetenschap. Voor vragen over het platform kan je terecht bij liam.verbinnen@eos.be