Waarom hebben Europese vrachtwagens zo'n platte voorkant?

Autman, 19 jaar
28 januari 2017

Zorgt dit niet voor veel luchtweerstand?

Antwoord

 

De reden waarom de trekker van vrachtwagens (en cabine van gewone trucks), vertikaal strak is, heeft slechts één verklaring: maximaliseren van laadvermogen. Doordat de maximale lengte wordt gerekend met de cabine, probeert men de laadruimte maximaal te benutten. Om deze reden wordt de motor in de cabine verwerkt en niet zoals in gekende Amerikaanse/Australische modellen die de motor voor de cabine plaatsen.

In Australië is de lengte tussen 26 en 53,5 m, in Canada tussen 38 en 54 m.

Belgische (Europese regelgeving) maximale lengte voertuigen:

  • ander voertuig dan een autobus of autocar : 12 m;
  • autobus of autocar met 2 assen : 13,5 m;
  • autobus of autocar met meer dan 2 assen : 15 m;
  • voertuig met vouwbalg : 18,75 m;
  • autobus of autocar met aanhangwagen : 18,75 m.

We houden hier geen rekening met de Langere en Zwaardere Vrachtautocombinatie (LZV) waarvan de maximale lengte 25,25 m is; het gebruik is gereglementeerd (bepaalde omstandigheden).

 

 

JOHAN DE MOL
TELIN - i-KNOW-UGent
Sint-Pietersnieuwstraat 41 9000 Gent
Instituut voor Duurzame Mobiliteit
 
 
TELEFOON: + 32 (0) 9 264 34 10 
GSM    + 32 (0) 486 38 42 44

 

 

 

Reacties op dit antwoord

Er zijn nog geen reacties op deze vraag.

Enkel de vraagsteller en de wetenschapper kunnen reageren op een antwoord.

Zoek andere vragen

© 2008-2025
Ik heb een vraag wordt gecoördineerd door Eos wetenschap. Voor vragen over het platform kan je terecht bij liam.verbinnen@eos.be