Een EV heeft een dubbele voetafdruk bij zijn productie. Door te rijden met een ideale stroommix (waterkracht, wind,...) haalt hij de benzinewagen uiteindelijk in na een aantal jaren, maar tegen dan is het accupack misschien versleten? Op veel plaatsen in de wereld is de stroommix vervuilend en de EV dus ook http://www.lowtechmagazine.be/2012/10/levenscyclusanalyse-elektrische-auto.html Emissies komen voor 2/3 uit sleet van banden en remmen, en is bij EV hoger door meergewicht http://www.tmleuven.be/project/fijnstof/belang_niet-uitlaat_fijn_stof_emissies.pdf http://www.americanthinker.com/blog/2016/05/study_finds_electric_vehicles_produce_emmoreem_pollution_that_internal_combustion_cars.html
Beste Didier,
Een heel interessante vraag! Helaas kan er geen éénduidig antwoord op gegeven worden.
De aspecten die je aanhaalt voor elektrische wagens (EV's) zijn correct: fijnstof uitstoot via banden en remmen, meer energie nodig voor de productie, hoger gewicht.
De totale milieulast (productie + gebruik) hangt sterk af van de herkomst van de energie die gebruikt wordt. Voor de meeste Westerse landen kunnen we wel aannemen dat de milieulast voor EV's lager uitkomt dan die van andere wagens.
Een bijkomend aspect is dat voor de productie van EV's zogenaamde zeldzame aardmetalen (rare earth metals) nodig zijn. Enkele problemen hiermee zijn het monopolie van China, de beperkte reserves en vervuiling.
Een complexe kwestie dus. Verscheidene studies die een levenscyclusanalyse (LCA) uitvoerden om de totale impact van EV's te schatten, hadden dan ook zeer uiteenlopende resultaten. De algemene trend is echter wel dat EV's een bescheiden verbetering zijn ten opzichte van andere voertuigen. Het geloof dat EV's de wonderoplossing zijn voor de milieuproblemen die door onze huidige benzine- en dieselwagens veroorzaakt worden, is echter verre van waar.
Vriendelijke groeten,
Francis Meerburg
Bart Saerens
Bedankt voor deze genuanceerde reactie. Het artikel over de beperkte beschikbaarheid van zeldzame aardmetalen besluit dat EV's ook zonder kunnen, dus dat zal geen probleem zijn. Ik vrees echter dat het huidige enthousiasme over elektrische wagens tot een desillusie zal leiden, aangezien ze niet substantieel groener zijn dan benzinewagens. Een beetje wel, maar dat is niet genoeg...
Enkel de vraagsteller en de wetenschapper kunnen reageren op een antwoord.
Biologie, Milieutechnologie, Microbiële technieken, Waterzuivering, Biomassa, Microbiële eiwitten