Zou een levend wezen dat half plant en half dier is kunnen overleven zonder te eten en te ademen?

Nelson, 12 jaar
12 mei 2016

Het plantendeel gebruikt CO2 en H2O en verandert dit in glucose en O2. Het dierlijke deel gebruikt glucose en O2 en maakt H2O en CO2. Als de dierlijke cellen hun afvalproducten aan de plantencellen geven en vica versa, is het in theorie toch mogelijk om niet te hoeven eten en ademen?

Beste Nelson,

Kort gezegd is het antwoord nee, planten en dieren hebben zuurstof nodig om te overleven. Planten maken inderdaad meer zuurstof aan dan ze verbruiken, maar hebben het toch nodig. Er bestaat zoiets als symbiose, waarbij planten en dieren nauw samenleven en voor elkaar zorgen, maar een plant moet al erg veel zuurstof produceren die dan bij het dierlijk stuk moet terechtkomen om te voldoen aan de zuurstofbehoefte.

In een biosfeer proberen wetenschappers een klimaat op te bouwen waar mensen en dieren samenleven, afgesloten van de buitenwereld. De massale hoeveelheid planten zorgt dan voor de zuurstof via het invallend zonlicht. Dus in feite komt dat wel neer op het levend wezen dat je voorstelt.

Probleem is dat een plant en dier meer nodig hebben dan elkaar, ook mineralen, vitaminen,... zijn belangrijk om te overleven.

Het verbruik van zuurstof en glucose kan dus tot op zeker niveau, maar het zal nooit volledig kunnen overleven zonder te eten.

Met vriendelijke groeten,