Hoe noemt men een groep vossen ?

Lotte, 14 jaar
27 februari 2015

Antwoord

Beste Lotte,

Een groep vossen is - of zou normaal - een 'familiegroep' zijn. In de praktijk is dit evenwel vaak niet de realiteit. Om te begrijpen hoe dit komt, is het nodig een woordje uitleg te geven over hoe vossen leven.

Vossen zijn territoriaal, wat betekent dat de dieren een bepaald leefgebied afbakenen (met geurmerken,...) waarin ze geen vreemde soortgenoten dulden. Dergelijke territoria hebben doorgaans een oppervlakte van enkele vierkante kilometer (bv. 4 km²).

In zo'n territorium leeft dan één domimant mannetje (de rekel) en één dominant wijfje (de moer). In ongestoorde situaties, d.i. zonder dat er vossenjacht plaatsgrijpt, leven in het territorium vaak ook nog één of twee andere, niet-dominante wijfjes, ook wel 'tantes' genoemd. Per territorium brengt in de regel slechts één wijfje - het dominante wijfje - jaarlijks in het voorjaar een nest jongen groot. In het najaar gaan de jonge mannetjes het ouderlijk territorium verlaten en rondzwerven op zoek naar een ander, openkomend territorium (wanneer ergens een ouder dier sterft, of eventueel verdreven wordt) om er zich te vestigen. Van de jonge wijfjes trekt een deel weg, een deel blijft en wordt aldus 'tante'. In ongestoorde situaties wordt de jaarlijkse voortplanting na verloop van jaren spontaan afgeremd, doordat minder wijfjes jongen gaan krijgen en ook kleinere worpen produceren.

Op die manier wordt elk territorium bezet door een beperkt aantal (meestal een tijdlang dezelfde) vossen, bv. vier dieren, één rekel en drie moeren - wat dan neerkomt op gemiddeld één dier per vierkante kilometer. Uiteraard leeft niet elk dier apart op een eigen vierkante kilometer, maar deelt zo'n groep een gemeenschappelijk territorium. Tijdens het zomerhalfjaar dien je er ook een aantal eerstejaarsjongen bij te tellen. Zo'n groep is dan in de praktijk een familiegroep.

In situaties waarin (intensieve) jacht plaatsgrijpt, komen dergelijke familiegroepen zelden, of slechts gedeeltelijk of zeer tijdelijk tot stand. Na de jachtperiode gaan de overgebleven vossen zich immers noodzakelijkerwijs 'hergroeperen', waarbij voortdurend nieuwe koppels gevormd worden, en er weinig of geen tantes per territorium leven. Voor dergelijke situaties is er geen specifieke term gangbaar.

Mvg,

Koen Van Den Berge

INBO

Reacties op dit antwoord

Er zijn nog geen reacties op deze vraag.

Enkel de vraagsteller en de wetenschapper kunnen reageren op een antwoord.

Beantwoord door

 Koen Van Den Berge

verspreiding en ecologie zoogdieren in Europa / faunabeheer

Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek
Kliniekstraat 25 1070 Brussel
http://www.inbo.be

Zoek andere vragen

© 2008-2026
Ik heb een vraag wordt gecoördineerd door Eos wetenschap. Voor vragen over het platform kan je terecht bij ikhebeenvraag@eos.be