Bestaat dementie bij jongeren?

isaura, 17 jaar
6 oktober 2014

Hallo,
Ik ben een meisje van 17 jaar en ik zou willen vragen of ik al dementie kan hebben?
Omdat ik hier bij helemaal niks meer weet over mijn kindertijd maar ook niet meer wat ik gisteren heb gedaan.
Ik moet elke dag in een boekje schrijven wat ik die dag heb gedaan zodat ik de volgende dag weet wat ik gedaan heb en als ik foto's boven haal vanuit mijn kindertijd herriner ik me die dag niet!
Ik hoop dat je een antwoord voor mij hebt.

Antwoord

Beste Isaura,

Dementie is een begrip die meer dan alleen geheugenverlies beslaat. Dementie gaat ook gepaard met moeilijkheden in het zich oriënteren in tijd en ruimte, in het herkennen van personen. In het begin kan vooral geheugenverlies opvallen, maar als je goed navraagt, zullen bij een patiënt met dementie ook al andere zaken duidelijk zijn.

Jongen vormen van dementie kunnen optreden, maar dan toch meestal maar rond de 20-30 jaar.

Persoonlijk vind ik dat je klachten toch verder moeten beoordeeld worden en dat je dus best een neuroloog consulteert, want geheugenproblemen op jonge leeftijd moeten zeker verder onderzocht worden.

Samnegevat denk ik niet dat je aan de definitie van dementie voldoet, maar ik denk wel dat je een arts (neuroloog) moet consulteren om je klachten in kaart te brengen en eventueel oorzaak en behandeling te vinden.

Hopelijk antwoordt dit op je vraag.

Oprechte groeten,

Arnaud Vanlander

Reacties op dit antwoord

Er zijn nog geen reacties op deze vraag.

Enkel de vraagsteller en de wetenschapper kunnen reageren op een antwoord.

Zoek andere vragen

© 2008-2026
Ik heb een vraag wordt gecoördineerd door Eos wetenschap. Voor vragen over het platform kan je terecht bij ikhebeenvraag@eos.be