vraag 3158
vraag 14914
De energieopbrengst met deze techniek is echter wel zeer miniem. Een andere techniek is daarom aangewezen.
In plaats van in te gaan op de mogelijke techniek om deze energieomzetting te realiseren, denk ik dat het beter is om ons te concentreren op de wet van behoud van energie.
Ik zal beginnen met een uitspraak die je mogelijk gemengde gevoelens gaat geven: De hoeveelheid energie die je gaat verkrijgen uit je systeem (ongeacht van de techniek) is willekeurig! Hiermee bedoel ik dat je kunt KIEZEN hoeveel energie je eruit gaat krijgen. Dit klinkt misschien als goed nieuws, want je wil er zoveel mogelijk uithalen... Toch is het helaas slecht nieuws. De energie die je namelijk zou winnen uit je systeem, ga je verliezen bij de auto's die erover rijden. Er valt hier met andere woorden geen energie te rapen. De enige energie die je zou kunnen krijgen, ga je moeten NEMEN van de auto's. Wat je wint bij je systeem verlies je dus bij de auto's, en dat is het laatste wat je eigenlijk wilt.
Dergelijke ideeën zijn zeker geen alleenstaande gevallen. Ik heb hetzelfde idee al eens gelezen om perslucht te maken om auto's met perslucht aan te drijven. Het waren dan ook deze auto's op perslucht die dan de nieuwe perslucht moesten maken. De auteur dacht dat hij een gesloten systeem had waar hij helemaal geen energie moest in steken. Helaas is dit onmogelijk.
Vorige week heb ik op tv ook iets zien passeren over een auto met een windmolen erop. Dit is alweer hetzelfde geval. De windmolen kan energie leveren, maar deze energie wordt gewoon gestolen van het voertuig. De windmolen is immers als een rem, en de auto verbruikt meer.
Een ander zeer gelijkaardig geval is waarbij je energie zou oogsten van een rijdende trein, zoals je
vraag 22721 kan lezen.
In werkelijkheid ga je de trein alleen maar afremmen, en kan je op deze manier enkel energie 'stelen'.
Energie uit voertuigen 'stelen' kan soms wel nuttig zijn. Je zou bv. de rem-energie kunnen recupereren. Deze wordt immers in bijna alle gevallen omgezet in warmte (schijfremmen bij wegvervoer, of dissiperen in weerstanden bij elektromagnetisch remmen bij spoorvervoer).
Reacties op dit antwoord
Er zijn nog geen reacties op deze vraag.
Enkel de vraagsteller en de wetenschapper kunnen reageren op een antwoord.