Waarom verlaagt de kostprijs van de gsm steeds?

pleurat, 14 jaar
25 maart 2012

Antwoord

Beste Pleurat,

De prijs voor een gegeven gsm-toestel is inderdaad typisch het hoogst wanneer het pas op de markt geïntroduceerd is en daalt dan naarmate het langer te koop is. De belangrijkste redenen hiervoor zijn concurrentie en schaalvoordelen, hieronder kort uitgelegd.

Eerst en vooral heeft een fabrikant net na de introductie van een heel vernieuwend toestel, bv. met een groter en scherper kleurenscherm dan tot dan toe bestond, meer ‘marktmacht’. Dit wil zeggen dat de fabrikant een hogere prijs KAN vragen voor zijn toestel omdat klanten die een toestel willen met zo’n goed scherm, geen andere keuze hebben dan dat ene toestel te kopen. Zodra andere fabrikanten ook toestellen met een dergelijk scherm op de markt brengen, kan de concurrentie beginnen te spelen: omdat de consument nu kan kiezen, zullen fabrikanten geneigd zijn hun prijs te laten zakken om zo veel mogelijk toestellen te kunnen verkopen. En hier stopt het niet: zodra er andere gsm’s op de markt komen die nóg beter zijn (in ons voorbeeld: met een nog beter scherm) moet de fabrikant de prijs van zijn gsm nog verder laten zakken: geen enkele consument zal immers nog evenveel willen betalen voor een gsm die minder goed is dan de nieuwere en betere toestellen die in de winkels beschikbaar komen. Met andere woorden, door de harde concurrentie tussen gsm-fabrikanten MOET de prijs wel zakken.

Een tweede belangrijke reden waarom de prijs voor een bepaald toestel daalt overheen de tijd is eerdere technisch: de productiekost per toestel (dus wat de fabrikant zelf moet betalen om de gsm te maken) daalt naarmate de fabrikant meer en meer toestellen maakt. Dit noemt men schaalvoordelen en dit heeft onder meer te maken met het feit dat de grote fabrieken waar de gsm’s gemaakt worden - meestal gelegen in het verre oosten zoals in China - meer geschikt zijn om miljoenen gsm’s te maken dan slechts enkele duizenden. Omdat de kost per gsm daalt naarmate er meer van gemaakt worden, kan de fabrikant de prijs (die minstens zo hoog moet zijn dan wat het kost om de gsm te produceren) laten zakken.

Vriendelijke groeten,

Stijn Kelchtermans

Reacties op dit antwoord

Er zijn nog geen reacties op deze vraag.

Enkel de vraagsteller en de wetenschapper kunnen reageren op een antwoord.

Zoek andere vragen

© 2008-2025
Ik heb een vraag wordt gecoördineerd door Eos wetenschap. Voor vragen over het platform kan je terecht bij liam.verbinnen@eos.be