Hoe zit het met de tegenstelling tussen socialisatie en individualisatie in het onderwijs in vlaanderen?

Johan, 35 jaar
3 maart 2012

Als leerkracht stel ik me een hoop vragen. Niet alleen wat ik kan verwachten van mijn leerlingen, maar ook wat de maatschappij van mij verwacht met betrekking tot burgerzin. Aangenomen dat de tegenstelling tussen socialisatie en individualisatie bestaat, wat is de staat van het onderwijs in Vlaanderen? Vanaf welke leeftijd beginnen we aan individualisatie en waarom? Ik heb zelf de indruk dat individualisatie al heel vroeg verwacht wordt (3 middelbaar zelfs al). Ik ben zeer blij met een verwijzing naar een boek of een essay.

Antwoord

Beste Johan

Ik zou individualisatie en socialisatie zeker niet tegengesteld zien aan elkaar, het zijn twee processen die gelijktijdig aan het werk zijn terwijl we onze plaats in de samenleving zoeken. Dat lijkt me daarenboven een levenswerk. Daarom op de vraag wanneer we aan individualisatie beginnen, zou ik antwoorden, wanneer we de baarmoeder verlaten. Wel is het inderdaad zo dat de leeftijd rond het 3de middeljaar een scharnierleeftijd is. We zien bij adolescentie dat het belang van de ouders in het bepalen van waarden, normen, gedrag, overtuigingen, etc. aan belang inboeten, terwijl de 'peer group' in deze levensfase aan belang wint. De jongere gaat dus kijken rond zich (niet in het minst naar het andere geslacht) en gaat keuzes maken die daarop gebaseerd zijn. Hij gaat bepalen waar hij deel wil van zijn en waar hij zeker geen deel van wil zijn. Al deze indrukken en gedragingen samen met de genetische achtergrond bepalen uiteindelijk welk individu je bent.

Vriendelijke groeten

Reacties op dit antwoord

Er zijn nog geen reacties op deze vraag.

Enkel de vraagsteller en de wetenschapper kunnen reageren op een antwoord.

Zoek andere vragen

© 2008-2025
Ik heb een vraag wordt gecoördineerd door Eos wetenschap. Voor vragen over het platform kan je terecht bij liam.verbinnen@eos.be