Is (een) waterstof(-ion) met twee elektronen mogelijk?

Pieter, 54 jaar
30 januari 2012

Als je van een waterstof atoom een elektron verwijdert, hou je een waterstof-ion over (H+). De K-schil kan maximaal twee elektronen bevatten. Is het mogelijk dat een waterstofatoom een extra elektron krijgt in de K-schil, zodat je ook een waterstof-ion overhoudt, maar dan een (H-) ion?

Antwoord

Dag Pieter,

Dat kan inderdaad, maar dan spreek je over een hydride.
Dit komt voor in verbindingen zoals LiH (lithiumhydride), LiAlH4 (lithiumaluminiumhydride) en NaBH4 (natriumboorhydride).
Li is een sterk elektropositief element en kan dus enkel negatieve groepen binden, dus H-

LiAlH4 en NaBH4 worden gebruikt als reductantantia voor carbonzuren, aldehyden en ketonen (zie reactie onderaan).






Groeten,

G. Dewulf

Reacties op dit antwoord

Er zijn nog geen reacties op deze vraag.

Enkel de vraagsteller en de wetenschapper kunnen reageren op een antwoord.

Zoek andere vragen

© 2008-2026
Ik heb een vraag wordt gecoördineerd door Eos wetenschap. Voor vragen over het platform kan je terecht bij ikhebeenvraag@eos.be