Waarom zijn computerresoluties zo'n gekke getallen?

Jef, 21 jaar
15 november 2011

Zoals de titel al doet vermoeden: ik vind dat het gekke getallen zijn en die vraag zit me al vrij lang dwars.

800 op 600
1024 768 (dit is nog een resolutie waar ik kan van zeggen: logisch)
1280 1024
1366 768 (dit is mij helemaal een raadsel)
1400 1050
1680 1050
1920 1080

Zijn dat willekeurig gekozen getallen? of zit er een structuur in?
Dat de verhouding 4:3 is en 16:9 kan ik nog inkomen.
Maar waarom neem je niet gewoon 2048 op 1024 pixels als full HD? Daar is de verhouding 2:1 (16:8), maar dat lijkt me tenminste logisch.

Zo goed als alle video wordt gegenereerd of verwerkt door een computer. Waarom dan alles zo computer-onvriendelijk maken? Dat zorgt toch juist voor meer rekenen?

Antwoord

Dag Jef,


Alles heeft inderdaad te maken met de beeldverhouding (d.i. aspect ratio). Naast 4:3 of 16:9 zijn er nog andere veelgebruikte verhoudingen waaronder 3:2 of 2.39:1. Deze worden voornamelijk gebruikt voor fotografie of cinema.

Voor de rest zijn de dimensies histories bepaald... afhankelijk van hoe groot men een scherm fysiek kan maken, weet je hoeveel pixels (i.e. fysieke beeldpunten) er getoond kunnen worden.

Deze rare getallen zijn trouwens helemaal niet computeronvriendelijk. Een computerprogrammeur houdt meestal geen rekening met de fysieke schermgrootte, enkel met de verhouding... en kan dus intern met grotere beelden werken die dan pas vlak voor ze effectief uitgetekend gaan worden verkleind/vergroot worden.

Reacties op dit antwoord

Er zijn nog geen reacties op deze vraag.

Enkel de vraagsteller en de wetenschapper kunnen reageren op een antwoord.

Zoek andere vragen

© 2008-2025
Ik heb een vraag wordt gecoördineerd door Eos wetenschap. Voor vragen over het platform kan je terecht bij liam.verbinnen@eos.be