Klopt het dat de fijne motoriek eerst in orde moet zijn alvorens men leert lezen en schrijven?

Hilde , 47 jaar
6 november 2011

Ik ben arts en mama van een hoogbegaafde jongen (IQ 137), 11 jaar, met dysorthografie en problemen met fijne motoriek. Ik nam reeds heel wat literatuur door en las onlangs dat het geen zin heeft kinderen te leren lezen en schrijven als de fijne motoriek niet in orde is, gezien er dan onvoldoende links-rechtsverbindingen gemaakt worden cerebraal. Dit zou soms te corrigeren zijn met bepaalde oefeningen. Hebt u hierover of over dysorthografie wetenschappelijke literatuur?

Antwoord

Beste,

Dit is echt klinkklare onzin, maar helaas hardnekkige onzin. Er zijn al lang allerlei theorieën in omloop die beweren dat bepaalde motorische vaardigheden een voorwaarde zijn voor bepaalde aspecten van de cognitieve ontwikkeling. Dit klopt echter niet. De cognitieve ontwikkeling verloopt in grote mate autonoom. Motorische vaardigheden kunnen wel wat richting geven aan die cognitieve ontwikkeling, maar als motorische vaardigheden onvoldoende ontwikkeld zijn of zelfs helemaal afwezig zijn (denk aan verlammingen zoals Hawkins), dan belemmert dat de cognitieve ontwikkeling geenszins.

Wat leren lezen en schrijven betreft: wachten tot bepaalde fijnmotorische vaardigheden in orde zijn, is heel slecht advies. Dit zou pas echt de lees- en schrijfontwikkeling belemmeren. Kinderen leren lezen en schrijven door het te doen. Als u over dysorthografie spreekt, hebt u het dan over spellingproblemen, of gewoon leesbaar kunnen schrijven? Als het over spellingproblemen gaat (zonder hardnekkige leesproblemen), dan is dat meestal het gevolg van het verwaarlozen van het goed aanleren van de spellingregels.

Reacties op dit antwoord

Er zijn nog geen reacties op deze vraag.

Enkel de vraagsteller en de wetenschapper kunnen reageren op een antwoord.

Zoek andere vragen

© 2008-2025
Ik heb een vraag wordt gecoördineerd door Eos wetenschap. Voor vragen over het platform kan je terecht bij liam.verbinnen@eos.be