Waarom is D-aspartyl-D-fenylalanine bitter van smaak en L-aspartyl- L fenylalanine zoeter dan suiker?

Philippe, 20 jaar
15 juni 2011

Beste Philippe

dit heeft te maken met de chiraliteit van de molecule en de manier waarop deze past in de receptoren op onze tong voor de zoete smaak. Er wordt - in een wellicht nog vereenvoudigd model - vanuit gegaan dat om een zoete smaak te creëren, je een binding moet krijgen tussen de zoete molecule en de receptor (wat een eiwit is eigenlijk) op drie verschillende plaatsen. Twee ervan bestaan uit een elektron-gevende (typisch H groep op OH of NH) en een elektron-accepterende groep (O; C=O, N) - hier ontstaan dus een koppel aan waterstofbruggen. De derde binding is hydrofoob van aard (lipofiel, zoals bv. de koolstofketen zelf van sucrose). Indien de derde binding ontbreekt, maar de waterstof bruggen wel aanwezig zijn wordt er vanuit gegaan dat een bittere smaak ontstaat.
Dit is de zogenaamde Kier theorie, die eigenlijk een uitbreiding is van de Schallenberger theorie.

Zoals gezegd is dit wellicht een vereenvoudigde theorie; ondertussen zijn deze receptoren (verschillende trouwens) nog beter in kaart gebracht.

Vriendelijke groeten