Waarom zijn fietsen met elektrische bekrachtiging minder stabiel?

dries, 60 jaar
25 januari 2011

Waarom zijn fietsen met elektrische bekrachtiging minder stabiel (of is dat een subjectieve indruk?). Omdat ze merkelijk zwaarder zijn? Omdat in mijn geval de motor in de voornaaf ingebouwd is, wat op een voorwielaandrijving neerkomt? Voorbeeld: als ik over mijn linkerschouder kijk of er geen auto's aankomen, draait mijn stuur iets naar links, en heb ik vrij veel macht nodig om dat te corrigeren.

Antwoord

Waarschijnlijk is het een beetje van alles. Een draaiend wiel wil in hetzelfde vlak blijven draaien, en het kost kracht om het in een andere richting te wringen (het gyroscopisch effect, in wetenschappelijke taal). Hoe meer massa het heeft, hoe meer kracht dat kost. En het voorwiel van een elektrische fiets is zwaarder dan gemiddeld. 
Zo'n elektrische fiets heeft inderdaad voorwielaandrijving (toch wanneer u trapt en de motor bijspringt), en 'trekt' je dus in de richting waarin het voorwiel wijst. U kunt zelf uitproberen of dit effect bij u inderdaad speelt, want wanneer u stopt met trappen en de fiets laat 'bollen', stopt ook de motor in de voornaaf en kan hij dus geen verschil meer maken.
Uw subjectieve indruk kan ook meespelen (ik heb zelf ook zo'n fiets, en ik heb dat gevoel niet).
De stabiliteit van een fiets hangt ook nog af van de zogenaamde naloop. Misschien verschilt die sterk van uw vorige fiets.
De naloop zorgt ervoor dat een fiets 'gemakkelijk' stuurt, en de neiging heeft zichzelf te 'leggen' in een bocht.  Verleng in gedachten even de holle buis waarin uw stuur draait, tot op de grond. En laat vanaf de as van uw wiel ook even een loodlijn recht naar beneden. Die raakt de grond áchter het punt waar het verlengde van uw stuuras (de 'balhoofdas' in het jargon) de grond raakt. De afstand tussen beide punten is de naloop. Hoe groter de naloop, hoe beter de fiets 'meestuurt': als u naar rechts stuurt, gaat uw fiets ook automatisch naar rechts overhellen zodat u de bocht vlot kunt nemen.
Als de naloop negatief wordt (de loodlijn vanuit de as van het wiel raakt de grond vóór het punt waar de lijn vanuit uw stuuras de grond raakt), dan is uw fiets zo goed als onbestuurbaar. Hij gaat hardnekkig tegenwringen wanneer u aan het stuur draait. Als uw elektrische fiets een kleinere naloop heeft dan uw vorige fiets, zult u dat voelen aan zijn stuurgedrag.

Reacties op dit antwoord

Er zijn nog geen reacties op deze vraag.

Enkel de vraagsteller en de wetenschapper kunnen reageren op een antwoord.

Beantwoord door

 Pieter Van Dooren

wetenschapsjournalist met brede kennis

Instituut voor Tropische Geneeskunde Antwerpen
Nationalestraat 155 2000 Antwerpen
http://www.itg.be/

Zoek andere vragen

© 2008-2025
Ik heb een vraag wordt gecoördineerd door Eos wetenschap. Voor vragen over het platform kan je terecht bij liam.verbinnen@eos.be