Ik ben geinteresseerd in pedagogische wetenschappen, maar het lijkt me dat je hiermee zelf niet veel kan doen. Is dit zo?

mieke, 17 jaar
27 december 2010

Antwoord

Niet zo! Onze samenleving is de voorbije anderhalve eeuw sterk gepedagogiseerd, en die tendens lijkt niet te stoppen: alles wat met opvoeding en vorming te maken heeft, wordt geproblematiseerd, geformaliseerd en geprofessionaliseerd. Meer werk, en diverser werk voor pedagogen dus, gaande van onderwijsbegeleiding, kindertheater en -literatuur, jeugdbescherming, gehandicaptenzorg, tot volwassenvorming en zelfs animatie van ouderen. Om die diversiteit te benadrukken, zowel van methoden als van werkvelden, spreekt men niet voor niets overal van pedagogische wetenschappen in het meervoud.

Wat wel klopt, is dat masters uit die opleiding, in tegenstelling tot de professionele bachelors orthopedagogie, lerarenopleiding of sociaal werk, meestal eerder een coördinerende rol nemen, of strategisch bezig zijn, met planning, vernieuwing, ondersteuning of zelfs onderzoek. Dat neemt niet weg dat ze vaak contact zoeken met 'cliënten'. Als ze hun job goed willen doen, is dat zelfs nodig.

De opleidingen in Vlaanderen bieden afstudeerrichtingen aan:

  • In Gent: Pedagogiek&Onderwijskunde en Orthopedagogiek
  • In Leuven: Onderwijskunde, Orthopedagogiek, Sociale en arbeidspedagogiek en Pedagogiek
  • In Brussel: Agogiek en Onderwijskunde.

Mogelijke werkvelden zijn

  • opvoedingsadviescentra
  • leerlingen- en ouderbegeleiding
  • opleidingen voor leraren of vrijetijdsbegeleiders
  • beleidsontwikkeling rond kind en gezin
  • buurtwerking, stadsontwikkeling, streekopbouwwerk
  • het ontwerpen en implementeren van mediaproducties, opvoedingscampagnes ...
  • begeleidingsdiensten voor scholen
  • curriculumontwikkeling voor onderwijs (Departement Onderwijs, de Vlaamse Onderwijsraad, 'Guimardstraat', GO!...)
  • productie van leermateriaal
  • invoeren van onderwijsvernieuwingen (zoals ICT)
  • kwaliteitscontrole van onderwijs
  • wetenschappelijk onderzoek naar leren en onderwijzen ...
  • lesgeven en stages begeleiden in lerarenopleiding
  • bedrijfsopleidingen en trainingscentra
  • centra voor permanente vorming
  • basiseducatie
  • zorg voor personen met een handicap
  • buitengewoon onderwijs
  • diensten voor begeleid wonen
  • bijzondere jeugdzorg
  • onthaaltehuizen
  • opvangcentra voor jongeren
  • kinder- en jeugdpsychiatrische instellingen
  • revalidatiecentra
  • activiteitencentra
  • instellingen voor gehandicapten
  • dagverblijven voor kinderen en ouderen
  • (gezins) voogdij-instellingen
  • jeugdwerking van musea
  • ontwikkelingssamenwerking (VVOB, PHOS...)
  • opvoedingswinkels
  • secundair onderwijs

Ikzelf heb gewerkt in hoger onderwijs (onderzoek aan universiteit; les en stage in sociaal-agogisch hoger onderwijs en in lerarenopleidingen; coordinatie van nascholing en internationalisering), in gehandicaptensector (een tehuis voor volwassenen met een verstandelijke handicap) en aan de provincie (gebiedsontwikkeling en leefbaarheid). Vrij breed en divers dus. Jaargenoten werken in bedrijven (Coca-Cola), overheid (kabinet, Kind&Gezin , Fedasil), vzws (Opbouwwerk, armoedebestrijding, een bont aanbod aan organisaties in de zorgsector) en (een derde) in onderwijs, vooral hoger onderwijs dan.

Mocht je twijfelen, dan kan een gesprek met enkele afgestudeerden vaak meer verhelderen dan welke websites ook.

Reacties op dit antwoord

Er zijn nog geen reacties op deze vraag.

Enkel de vraagsteller en de wetenschapper kunnen reageren op een antwoord.

Beantwoord door

Dr. Karl Catteeuw

Geschiedenis van opvoeding en onderwijs, Roemeens, muziek

Katholieke Universiteit Leuven
Oude Markt 13 3000 Leuven
https://www.kuleuven.be/

Zoek andere vragen

© 2008-2025
Ik heb een vraag wordt gecoördineerd door Eos wetenschap. Voor vragen over het platform kan je terecht bij liam.verbinnen@eos.be